
Porozumienie otwiera drogę do wspólnego działania na rzecz konkurencyjności, bezpieczeństwa i odporności, infrastruktury portowej oraz technologii. Jest także fundamentem strategicznej współpracy w ramach krajowych i międzynarodowych działań wspólnych dla każdego z portów.
Polskie porty morskie dynamicznie się rozwijają, co wiąże się też z wieloma wyzwaniami, jakie napotykają działając w zglobalizowanej gospodarce portowo-morskiej. Porozumienie o współpracy, podpisane przez zarządy Portu Gdańsk, Portu Gdynia, Portu Szczecin i Portu Świnoujście, to istotny krok w kierunku realizacji wielu ambitnych działań strategicznych związanych z infrastrukturą, cyfryzacją i transformacją energetyczną portów.
Przyjęta portowa strategia współpracy obejmuje m.in. planowanie zrównoważonego rozwoju portów i ich zaplecza logistycznego oraz podejścia do budowy interoperacyjnych systemów informatycznych, a także wdrażanie innowacyjnych technologii zgodnych z wytycznymi Unii Europejskiej.
Istotnym elementem porozumienia jest także wola wspólnego reprezentowania interesów portów wobec instytucji krajowych i unijnych, co ma wzmocnić ich pozycję negocjacyjną, a tym samym zwiększyć szanse na pozyskanie źródeł finansowania. Wspólne działania mają również przyczynić się do większego praktycznego wykorzystania kluczowej dla transportu i wymiany handlowej w UE europejskiej sieci TEN-T przez polskie porty.
Jednym z głównych założeń współpracy jest wspólne opracowanie „Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2035 z perspektywą do roku 2060”.
Równolegle strony deklarują ścisłą współpracę w zakresie poprawy dostępności transportowej do portów morskich. Wspólne działania koncentrować się będą na przyspieszaniu realizacji kluczowych projektów infrastrukturalnych, takich jak stworzenie drugiego połączenia z Wyspą Portową w Porcie Gdańsk, budowa Drogi Czerwonej w Gdyni, modernizacja linii kolejowej 201, czy rewitalizacja linii Nadodrzańskiej. Ważnym elementem będzie również rozwój połączeń z południową Europą oraz integracja z siecią Rail Baltica. W planach znalazła się także analiza możliwości wdrożenia jednolitej metodologii opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej w portach.
Porozumienie kładzie również silny akcent na transformację energetyczną. Porty mają stać się przestrzenią rozwoju projektów z zakresu odnawialnych źródeł energii, w tym instalacji do wytwarzania, przetwarzania i magazynowania energii OZE. Kluczowym kierunkiem będzie też rozwój infrastruktury do zasilania statków z lądu (OPS) zgodnie z wymogami Unii Europejskiej, oraz stworzenie systemu bunkrowania paliw alternatywnych takich jak LNG, metanol, wodór czy amoniak. Wspólne działania będą też ukierunkowane na eliminację barier legislacyjnych, utrudniających rozwój tego rodzaju inwestycji w obrębie portów.