Zaawansowane prace umożliwiające powrót pociągów do Łomży
Największa od dekad inwestycja kolejowa w rejonie łomżyńskim obejmuje kompleksową odbudowę linii do Śniadowa. Budowane są nowe tory, perony oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na wielu odcinkach przekroczono już półmetek prac, a roboty przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Najbardziej zaawansowane prace prowadzone są na przystankach Konarzyce i Koziki. Powstały tam konstrukcje nowych, stumetrowych peronów, ustawiono ścianki i płyty peronowe, a kolejnym etapem będzie wykonanie nawierzchni. Perony zostaną wyposażone w elementy małej architektury, oświetlenie LED oraz czytelne oznakowanie, z pełnym uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Nowe perony i prace torowe na stacji w Łomży
Na stacji w Łomży powstają dwa perony o długości 250 m, przystosowane do obsługi dłuższych pociągów dalekobieżnych. Konstrukcje o szerokości 4,6 m i wysokości 76 cm zapewnią komfortowy dostęp do wagonów. Równolegle trwają roboty w obrębie przejazdu kolejowo-drogowego w ul. Piłsudskiego, w tym przebudowa kolizji z infrastrukturą podziemną.
Nowy przystanek Śniadowo – Stara Stacja
Funkcjonalna infrastruktura i nowa łącznica
Przy miejscowości Śniadowo powstaje nowy przystanek Śniadowo – Stara Stacja. Stumetrowy peron umożliwi mieszkańcom wygodne codzienne dojazdy. Obok realizowana jest również nowa łącznica – około kilometrowy odcinek toru, który pozwoli pociągom z kierunku Łap wjeżdżać do Łomży bez konieczności zmiany czoła składu na stacji Śniadowo.
Powrót pociągów do Łomży w 2026 r.
Modernizacja linii otworzy nowe możliwości komunikacyjne dla regionu. Pociągi między Łomżą a Łapami pojadą z prędkością 80–120 km/h, a średni czas przejazdu do Białegostoku wyniesie około 1 godz. 35 min. Ruch na odcinku Śniadowo – Łomża zostanie wznowiony w czerwcu 2026 r., natomiast prace na trasie Śniadowo – Łapy potrwają do II kwartału 2029 r.
Wartość inwestycji wynosi 367 mln zł brutto. Projekt realizowany jest w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus, przy współudziale Samorządu Województwa Podlaskiego finansującego 15% kosztów.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
