
Z jednej strony spółka górnicza stojąca w przededniu wyzwań związanych z wielką zieloną transformacją regionu, chcąca przekazać teren po zasypanym niedawno szybie Bojków. Z drugiej – spółka kolejowa rozwijająca ideę zrównoważonego transportu i szukająca miejsca pod nową bazę techniczną dla nowoczesnych pojazdów. Spotkały się w jednym miejscu – wybór padł na ponad czterohektarową działkę po dawnym szybie Bojków.
Ponad czterohektarowa działka, dziś należąca do Polskiej Grupy Górniczej, w najbliższych miesiącach stanie się własnością Kolei Śląskich.
Atutem pokopalnianej działki jest własna bocznica kolejowa, dzięki której pojazdy Kolei Śląskich będą miały ok. 5 km do linii kolejowej zarządzanej przez PKP PLK i stacji Gliwice. Koleje Śląskie prowadzą już rozmowy z PKP PLK, by przejąć ten tor od PGG, a później wyremontować kilkukilometrową linię i wybudować trzy nowe przystanki – przy ul. Bojkowskiej, Sikorskiego i Usługowej. Ta inwestycja byłaby dodatkowym impulsem do rewitalizacji Bojkowa i Sośnicy. Mieszkańcom Gliwic ułatwiłoby to korzystania z transportu zbiorowego, a pracującym w strefie ekonomicznej – dojazd do pracy. W projekt zaangażowała się już prezydentka Gliwic.
Podpisany list intencyjny zakłada w pierwszym etapie oddanie Kolejom Śląskim działki w dzierżawę. Ostatecznie, po wycenie, nieruchomość ma zmienić swój charakter z górniczego na kolejowy. Dawny szyb został już zasypany a teren przechodzi dalszą metamorfozę.
Na zaprojektowanie i budowę nowoczesnej bazy dla swojego taboru, Koleje Śląskie planują pozyskać dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Inwestycja może kosztować ponad 100 mln zł.
Nowa baza ma być gotowa pod koniec 2026 r. Swą działalność rozpocznie 2027 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan