Porozumienie określa zasady i warunki współpracy w pierwszej fazie inwestycji. W latach 2018-2019, opracowana zostanie dokumentacja projektowa, kosztorys oraz pozyskane będą decyzje administracyjne potrzebne do realizacji zadania. Opracowanie dokumentacji projektowej to około 1,2 mln zł. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sfinansują 50% w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”.
W latach 2020-2021, po określeniu zasad współpracy i finansowania, będzie można przystąpić do budowy. Realizację szacuje się na około 24 mln zł. Udział PLK przy współfinansowaniu inwestycji może wynieść do 50% kosztów w zakresie dokumentacji projektowej i robót budowlanych z zastrzeżeniem, że łączna kwota nie przekroczy 12 mln zł.
Przedsięwzięcie w Teresinie wpisuje się w zwiększanie poziomu bezpieczeństwa na liniach kolejowych – budowę tuneli i wiaduktów przez tory, dzięki współpracy PLK z miastami i gminami. Takie rozwiązania są wykorzystane między innymi na linii z Warszawy do Siedlec, gdzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z miastem wybudują nowe obiekty w Wesołej i Rembertowie. We współpracy z samorządem lokalnym i władzami województwa mazowieckiego nowe tunele powstaną w Sulejówku. Na początku roku zarządca infrastruktury ogłosił postępowanie na budowę bezkolizyjnych skrzyżowań w Tłuszczu, Zielonce i Mokrej Wsi na linii kolejowej Rail Baltica Warszawa – Białystok. Trwają prace przy budowie nowego wiaduktu w Jeziorkach na trasie ze stolicy do Radomia.
Bezkolizyjne skrzyżowania powstaną także w ramach Krajowego Programu Kolejowego na modernizowanych linach kolejowych m.in.: Lublin – Warszawa, Poznań – Warszawa, Kraków – Rzeszów, Opole – Kędzierzyn-Koźle. Inwestycje zwiększają poziom bezpieczeństwa na kolei i usprawniają systemy komunikacji w miastach i regionach.
Autor: Karol Jakubowski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.