Drogowy kręgosłup województwa
Autostrada A4 to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w Polsce łącząca zachodnią i wschodnią granicę kraju. To także najważniejsza droga w Małopolsce z ciągle rosnącym ruchem pojazdów. Potwierdzają to dane Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzone na odcinku między Krakowem a Tarnowem po raz pierwszy w 2015 roku, trzy lata po połączeniu tych miast autostradą. Wtedy poruszało się nim od 18 tysięcy (odcinek Tarnów Zachód – Tarnów Centrum) do 34 tysięcy pojazdów (odcinek Bieżanów – Targowisko). Kolejny pomiar, przeprowadzony w latach 2020-2021, pokazał ogromny, prawie dwukrotny wzrost liczby samochodów korzystających z tej trasy. Na odcinku Bieżanów – Targowisko było to już prawie 64 tysiące pojazdów (wzrost o 87 proc.), a na przebiegającej wzdłuż granic Tarnowa autostradzie A4 ponad 31 tysięcy aut (więcej o 74 proc.).
Co GDDKiA chce zrobić?
Wzrost liczby samochodów korzystających z autostrady nie pozostaje rzecz jasna bez wpływu na jej przepustowość i komfort jazdy kierowców. Więcej samochodów to mniejsza płynność ruchu, częstsze korki i ryzyko kolizji. Analizy GDDKiA wskazują, że w 2037 roku między węzłami Kraków Bieżanów a Targowisko poruszać się będzie od 72 do 82 tysięcy pojazdów, a autostradą wokół Tarnowa od 37 do 41 tysięcy samochodów. Ruch więc zwiększać się będzie nadal, choć nie w tak szybkim tempie jak w ostatnich latach.
Autostrada, żeby w przyszłości spełniała swoją funkcję, wymaga na odcinku 75 km od Krakowa do Tarnowa rozbudowy o trzeci pas. Drogowcy przeanalizują również, czy i w jaki sposób można poprawić płynność ruchu na autostradzie w granicach Krakowa, pomiędzy ul. Kąpielową (między węzłami Kraków Południe i Kraków Łagiewniki) a węzłem Kraków Bieżanów. Na tym odcinku już dziś kierowcy mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
Program Inwestycji
Podpisany przez Ministra Infrastruktury dokument pozwala GDDKiA na przygotowanie i ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie koncepcji rozbudowy autostrady (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami Koncepcji programowej) oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Drogowcy przewidują, że te prace potrwają do 2028 roku. Planowany termin realizacji inwestycji to lata 2031-2034.
Rozbudowa autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu, zgodnie z zapisami w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., zaplanowana jest na blisko 460-kilometrowym odcinku pomiędzy Krzyżową a Tarnowem. GDDKiA opracowuje już dokumentację przygotowawczą dla odcinka od Krzyżowej do węzła Wrocław Wschód oraz pomiędzy węzłami Balice i ul. Kąpielową w Krakowie. Dla odcinków od granicy województwa opolskiego i śląskiego do Krakowa Minister Infrastruktury niedawno podpisał Programy Inwestycji na opracowanie dokumentacji.
Fot: GDDKiA O/Kraków,