Największa przebudowa stacji Rybnik
Na peronach stacji montowane są windy. Kończy się układanie nowej nawierzchni z płyt na peronie 3. W czerwcu będą gotowe także perony 1 i 2. Na stacji prowadzone są także prace związane z wymianą torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Obok stacji, na wiadukcie kolejowym nad ul. Chwałowicką, zakończono pierwszy etap prac, zabudowę konstrukcji stalowych pod 3 torami. Montaż konstrukcji pod pozostałymi torami rozpocznie się jeszcze w maju.
Wykonawca zajmie się również remontem przystanków. Zostanie przebudowanych 20 peronów m.in. w Szczejkowicach, Rybniku Gotartowicach, Rybniku Piaskach, Suminie, Górkach Śląskich, Szymocicach, Nędzy Wsi i Nędzy. Nowe perony, to dla pasażerów znaczne ułatwienie przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągów. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
W Rybniku i Żorach oraz na odcinkach Chybie – Żory i Rybnik – Sumina wykonawca zamontował już ponad 100 km szyn i ok. 60 km sieci trakcyjnej. Na odcinku Warszowice – Żory stoją nowe słupy sieci trakcyjnej. Trwa remont 35 obiektów inżynieryjnych na odcinku Chybie – Żory m.in. zabezpieczanie antykorozyjne obiektów i wzmacnianie podpór. Prowadzone są prace na moście Zamysłowskim, między Rybnikiem a Jejkowicami. Modernizowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym i przebudowywane przejazdy kolejowo-drogowe na odcinku Chybie – Żory – Rybnik. Efektem prac będzie zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.
Ogółem w prace zaangażowanych jest około 200 osób oraz ponad 70 maszyn w tym 3 pociągi sieciowe i ciężki dźwig. Wykonawca ma już wszystkie planowane do wymiany rozjazdy, szyny i podkłady. Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem.
W ramach inwestycji wyremontowanych zostanie ok. 60 km linii kolejowej oraz 91 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) m.in. dwa ponad stumetrowe mosty nad rzeką Nacyną w Rybniku (128 m) i Wisłą w gminie Strumień (105 m).
Projekt na trasie Chybie – Nędza to istotna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na Śląsku, która usprawni ruch kolejowy w bardzo ważnym społecznie i gospodarczo regionie.
Prace zwiększą przepustowość na liniach kolejowych Rybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Transport koleją będzie bardziej konkurencyjny, ponieważ skróci się czas przejazdu na wyremontowanej trasie zarówno dla pociągów pasażerskich jak i towarowych.
Projekt o wartości ponad 370 mln realizowany jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i jest współfinansowany w 80% z funduszy unijnych. Realizację prac przewidziano na lata 2017-2019.
Autor: Jacek Karniewski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan