W tym roku prace na tym szlaku będą kontynuowane. Pomiędzy Tunelem a Zastowem wyremontowanych zostanie 5 obiektów inżynieryjnych, wiaduktów i przepustów. Nocami na 45 kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 8 Tunel – Kraków Batowice kolejarze prowadzić będą prace torowe. PLK planuje również wymienić sieć trakcyjną pomiędzy Tunelem a Miechowem. Nowa sieć trakcyjna jest mniej awaryjna, co wpływa na sprawniejsze podróże. Ograniczone zostanie też ryzyko kradzieży, gdyż zainstalowane będą kompozytowe elementy, których nie można sprzedać w skupach złomu.
Największe zmiany czekają podróżnych w podkrakowskim Zastowie. Stacja kolejowa zostanie przebudowana. Pojawi się nowy peron o długości 200 metrów, na którym zatrzymywać się będą pociągi aglomeracyjne. Obiekt będzie wybudowany zgodnie z najnowszymi standardami PLK. Peron będzie wyższy, co ułatwi wsiadanie do pociągów. Wyposażony zostanie w nowe oświetlenie, wiaty, ławki i system informacji pasażerskiej. Dzięki budowie chodników pasażerom będzie łatwiej dotrzeć na przystanek.
Z nowego peronu mieszkańcy Zastowa będą mogli korzystać pod koniec roku. Oddanie go do użytku pozwoli rozpocząć drugi etap modernizacji stacji. W 2020 roku PLK zbuduje kolejny nowy peron, który zastąpi ziemną konstrukcję wykorzystywaną do tej pory. Na miejscu pojawi się też kładka, która ułatwi komunikację pomiędzy peronami. Dzięki windom bez problemu skorzystają z niej osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. W kolejnych latach PLK planuje również przeprowadzenie podobnych prac na innych przystankach zlokalizowanych pomiędzy Tunelem a Krakowem Batowicami.
Wszystkie zaplanowane prace zakończą się w grudniu br. Finansowanie pochodzi z budżetu. Szacowana wartość prac to w sumie ok. 15 mln zł. PLK jest w trakcie wyłaniania wykonawców na poszczególne zadania.
Tekst i zdjęcie: Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan