W pracach wykorzystywane są pociągi sieciowe, oczyszczarki tłucznia i palownice oraz koparki, ładowarki, wywrotki. Kolejne prace zapewnią zgromadzone na placu budowy szyny, podkłady i tony kruszywa.
Zasadnicze prace torowe pomiędzy Warką a Czachówkiem Południowym zakończą się w połowie 2020 roku. Trwają przygotowania do rozpoczęcia pod koniec roku prac na odcinku Warka – Radom.
Inwestycja na odcinku Czachówek Południowy – Warka koncentruje się na przebudowie stacji Chynów i Warka oraz przystanków Sułkowice, Krężel, Michalczew i Gośniewice.
W Chynowie i Warce docelowo wybudowane zostaną przejścia podziemne wyposażone w pochylnie. Zapewni to lepszy dostęp do pociągów osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Na wszystkich peronach będą nowe wiaty, ławki, oświetlenie, nagłośnienie i tablice informacyjne. Wymienione zostaną tory na 20 km dwutorowej linii, sieć trakcyjna, 26 rozjazdów. Na styku toru i drogi pozytywnie zmienię się warunki dzięki modernizacji 12 przejazdów oraz budowie wiaduktu drogowego w ciągu DW 731 w Warce.
Podczas inwestycji zapewniony jest ruch pociągów. Obowiązuje rozkład jazdy, który już uwzględnia prace.
Inwestycja o wartości 216 mln zł jest w 85% współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska. Większy poziom bezpieczeństwa zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym dla całego odcinka Warszawa Okęcie – Radom.
Na przełomie roku zaplanowane jest rozpoczęcie prac także pomiędzy Warką a Radomiem. Oprócz modernizacji torów dobudowany zostanie drugi tor, a to zwiększy przepustowość całej trasy.
Trzy nowe przystanki, w tym dwa w Radomiu, usprawnią komunikację w regionie. Ponadto przebudowane zostaną perony na stacji i dziewięciu przystankach. Wartość modernizacji odcinka Warka – Radom to 429 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 85%.
Po zakończeniu przebudowy trasy z Warszawy do Radomia, skróci się czas podróży ze 115 minut do około 75 minut. Po uzyskaniu wszystkich zgód administracyjnych najszybsze pociągi pojadą z prędkością 160 km/h. Pasażerowie skorzystają z wygodnych peronów. Większe bezpieczeństwo zapewnią przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe i nowe urządzenia sterowania ruchem.
Autor: Karol Jakubowski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.