![Zdjęcie: GDDKiA O/Warszawa, www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2022/Grudzień/14/_resampled/ResizedImage620413-droga-S7.png)
Wykonawca nieprzerwanie realizuje prace, których zaawansowanie wynosi ok. 64 proc. Na trasie głównej ułożona została już nawierzchnia i wykonywane jest oznakowanie poziome. Na węzłach Tarczyn Płn., Antoninów oraz Złotokłos realizowane są roboty bitumiczne wraz z oznakowaniem poziomym. Trwają również prace wykończeniowe na obiektach mostowych. Budowane są ekrany akustyczne i wygrodzenie trasy. Wykonywane są także prace branżowe m.in. w zakresie budowy kanalizacji deszczowej i zbiorników retencyjnych.
Prowadzenie robót uzależnione jest od warunków atmosferycznych, ponieważ poszczególne asortymenty prac wymagają dotrzymania reżimu technologicznego. Termin zakończenia prac związanych z oddaniem do ruchu ciągu głównego S7 Lesznowola – Tarczyn Płn. jest uzależniony od pogody oraz procedur odbiorowych.
Przebudowa kolizji a realizacja robót
W celu zrealizowania przez wykonawcę prac ziemnych stanowiących pierwszy asortyment robót drogowych, niezbędne jest m.in. przebudowanie kolizji z sieciami energetycznymi. Prace są wykonywane w oparciu o warunki uzgodnione z właścicielem tych sieci, a także dostępność terenu. Aby przebudować czynne linie elektroenergetyczne, konieczne było uzgodnienie terminów ich udostępnienia do przebudowy, co wiązało się z ich czasowym wyłączeniem. Trzeba było skoordynować dwóch gestorów (PSE i PGE), których sieci były w różnych lokalizacjach. Ze względu na ówcześnie panujące warunki atmosferyczne, termin rozpoczęcia przebudowy kolizji musiał być zmieniany. Dopiero przebudowanie ich umożliwiło rozpoczęcie prac, w sumie, na ok. 2,4 km ciągu głównego S7.
I kwartał 2024 zgodnie z umową
Zgodnie z umową zakończenie wszystkich prac przewidziane jest w I kwartale 2024 r. Dodatkowo do końca III kwartału 2024 r. wykonawca wyremontuje 17 kilometrów obecnego przebiegu DK7, od Sękocina Starego do Rembertowa.
W procedowaniu są roszczenia wykonawcy, w których oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót.
Od 2021 roku nowy wykonawca
W III kwartale 2020 roku GDDKiA musiała rozwiązać umowę z pierwotnym wykonawcą robót tego odcinka (firmą IDS-BUD), który mimo wielokrotnych wezwań nie zrealizował prac objętych kontraktem, a mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała, by inwestycja została skutecznie zakończona.
Jednocześnie podjęto działania i przygotowano ogłoszenie przetargu na dokończenie niezrealizowanych prac. W czerwcu 2021 r. podpisano umowę z nowym wykonawcą odpowiedzialnym za kontynuację robót, firmą Intercor.
Źródło: tekst GDDKiA O/Warszawa, www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/