Stacja C01 Karolin to pierwsza stacja pasażerska na ostatnim budowanym odcinku linii M2. Zlokalizowana jest na skrzyżowaniu ulic Połczyńskiej z Sochaczewską. Jest jednym w większych obiektów, gdyż oprócz części pasażerskiej znajduje się tu także komora rozjazdowa, która umożliwia w czasie eksploatacji płynne nawroty składów metra.
To także stacja niezwykle istotna dla dalszych prac przy budowie metra, gdyż tu zlokalizowany jest szyb startowy ogromnych maszyn TBM, które będą drążyć tunele dla podziemnej kolei. Dlatego wykop podstropowy na Karolinie musi zostać ukończony jako pierwszy, aby wiosną 2024 roku można było opuścić pod powierzchnię ziemi elementy tarcz i rozpocząć ich montaż.
Kiedy tunel?
Długość stacji Karolin to około 430 metrów, zaś szerokość ponad 20 metrów. Właśnie rozpoczęły się prace związane z wydobywaniem gruntu do poziomu -1, czyli przyszłej antresoli stacji. Na tym etapie z wykopu podstropowego trzeba wydobyć przez otwór technologiczny niemal 43 tys. m sześć. ziemi. Łącznie na tej stacji będzie trzeba usunąć niemal 110 tys. m sześć. Gruntu.
Prace związane z wydobywaniem gruntu w szybie startowym do poziomu -1 potrwają do końca stycznia 2024 r., a piętro niżej budowniczowie metra zejdą kilka miesięcy później – wiosną 2024 r.
Na pozostałych obiektach na ostatnim, bemowskim odcinku linii M2 trwają prace związane z realizacją konstrukcji stacji, natomiast na stacji techniczno-postojowej Karolin rozpoczęły się prace przy przebudowie linii wysokiego napięcia.
Fot: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie