Otwarcie Kongresu w Pekinie
8 lipca 2025 roku dr Alan Beroud, pełniący funkcję Przewodniczącego Międzynarodowego Związku Kolei (UIC), oficjalnie zainaugurował 12. Światowy Kongres Kolei Dużych Prędkości w Pekinie. Podczas swojego przemówienia zwrócił uwagę na kluczową rolę kolei dużych prędkości jako narzędzia wspierającego zrównoważoną mobilność, spójność regionalną oraz walkę ze zmianami klimatycznymi. Szczególną uwagę poświęcił Chinom, które stały się globalnym liderem w rozwoju tego sektora.
– Kongres to nie tylko przestrzeń do słuchania i uczenia się, ale przede wszystkim okazja do wspólnego działania na rzecz przyszłości kolei dużych prędkości – stwierdził Beroud.
106. Zgromadzenie Ogólne UIC
Dzień przed rozpoczęciem Kongresu, 7 lipca, dr Beroud przewodniczył 106. Zgromadzeniu Ogólnemu UIC, na którym omówiono strategiczne kierunki rozwoju organizacji na lata 2026–2028. W szczególności poruszono tematy interoperacyjności, cyfryzacji oraz wzmocnienia roli UIC jako głosu kolei na międzynarodowej arenie. – Kolej stoi na rozdrożu – stawia czoła bezprecedensowym wyzwaniom, ale również ma przed sobą historyczne szanse – powiedział Beroud, podkreślając znaczenie dalszego rozwoju organizacji w obliczu nadchodzących zmian.
Konferencja prasowa: Kolej w walce ze zmianami klimatycznymi
Dr Beroud wziął również udział w międzynarodowej konferencji prasowej, gdzie odpowiadał na pytania mediów z całego świata. W kontekście roli kolei w redukcji emisji CO₂ zaznaczył, że transport kolejowy generuje o 90% mniej emisji niż lotnictwo, co czyni go kluczowym elementem w realizacji celów klimatycznych.
– Naszym zadaniem jako UIC jest budowanie wspólnej wizji i zaufania pomiędzy krajami, a także tworzenie spójnych, skalowalnych i zrównoważonych rozwiązań technologicznych – stwierdził prezes PKP S.A.
CEO Summit: Wspólna wizja rozwoju kolei
W ramach szczytu CEO Summit omawiano postępy we wdrażaniu inicjatyw rozpoczętych podczas spotkania w Marrakeszu. Dyskutowano m.in. o rozwoju usług cyfrowych, mobilizacji zielonych finansów oraz wzmocnieniu odporności systemów kolejowych na zmiany klimatyczne. Poruszono również temat rozwoju korytarzy towarowych, w tym Jedwabnego Szlaku, oraz integracji kolei z lotnictwem w ramach projektu Air+HSR.
– Musimy działać razem, aby kolej pozostała kluczowym środkiem transportu w walce z kryzysem klimatycznym – podkreślił Beroud.
Kolej Dużych Prędkości jako globalna inicjatywa
Dr Beroud zauważył, że szybka kolej to nie tylko technologia, lecz przede wszystkim idea, która łączy państwa, regiony i ludzi, przyczyniając się do konsolidacji gospodarczej i społecznej. Europejski projekt połączenia wszystkich stolic Unii Europejskiej siecią kolei dużych prędkości powinien czerpać inspirację z doświadczeń Chin, które zbudowały największą na świecie sieć KDP o długości 48 000 km. W 2024 roku chińska kolej dużych prędkości przewiozła 3,27 miliarda pasażerów, co ukazuje skalę tego transportu.
– Kolej dużych prędkości jest pomostem łączącym umysły i ludzi. Europa powinna uważnie obserwować doświadczenia Chin, aby przyspieszyć rozwój w tym obszarze – stwierdził Beroud.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
