Umowa na projekt odbudowy Kanału Jeglińskiego
RZGW w Białymstoku podpisał umowę na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Odbudowa brzegów i udrożnienie Kanału Jeglińskiego w miejscowości Karwik, gmina Pisz”. Wykonawcą została firma Energo Projekt Warszawa, a wartość kontraktu wynosi ponad 750 tys. zł.
Zadanie jest częścią projektu Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021–2027.
Zakres projektu i znaczenie Kanału Jeglińskiego
Przedmiotem umowy jest opracowanie pełnej dokumentacji technicznej, obejmującej:
- ocenę stanu technicznego istniejących umocnień,
- opracowanie koncepcji, projektu budowlanego i techniczno-wykonawczego,
- badania geologiczne i pomiary geodezyjne,
- inwentaryzację zieleni,
- przygotowanie materiałów do uzyskania decyzji środowiskowych, lokalizacyjnych i wodnoprawnych,
- pełnienie nadzoru autorskiego (w ramach prawa opcji).
Planowane roboty budowlane będą polegały na odbudowie ubezpieczenia brzegowego w formie opasek oraz zabezpieczeniu skarp kanału z uwzględnieniem odcinków wykonanych w technologii koszy i materacy siatkowo-kamiennych. Projektowana szerokość kanału wynosi 18–20 m, a głębokość 1,6 m.
Kanał Jegliński, o długości 5250 m, jest najdłuższym kanałem na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Łączy jezioro Roś z jeziorem Seksty i pełni kluczową funkcję hydrologiczną – umożliwia spływ wód wiosennych z systemu jezior do rzeki Pisa.
Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich – program rozwoju żeglugi i ochrony środowiska
Projekt obejmuje również inne zadania hydrotechniczne, w tym:
- przebudowę Kanału Sztynorckiego,
- przebudowę Kanału Nidzkiego,
- odbudowę Kanału Kisajno–Popówka,
- przebudowę Kanału Grajewko.
Realizacja projektu Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich ma na celu poprawę bezpieczeństwa żeglugi, ochronę przeciwpowodziową oraz zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu.
Inwestycja jest prowadzona we współpracy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, stanowiąc kontynuację działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska wodnego Mazur.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
