Projektowanie i budowa dróg na Podkarpaciu
Na Podkarpaciu trwa dynamiczny rozwój sieci nowych dróg. Kierowcy korzystają już z autostrady A4, odcinków drogi ekspresowej S19 oraz nowych obwodnic miast, a obecnie trwa projektowanie i budowa kolejnych.
Zrealizowane inwestycje zdecydowanie poprawiły komfort jazdy, ale także warunki życia mieszkańców. Pełnią one ważne funkcje zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego. Bieżący rok na Podkarpaciu to kolejne nowe inwestycje, nie tylko te duże, jak S19 czy obwodnice miast, ale też realizacja mniejszych, ale nie mniej ważnych zadań, takich jak: budowa chodników, przebudowa skrzyżowań, remonty mostów czy istniejących odcinków dróg.
S19 na Podkarpaciu
Na pierwszy plan wysuwa się projektowanie i realizacja drogi ekspresowej S19 będącej częścią szlaku Via Carpatia. 1,2 mld zł – tyle już wydano, a kolejne 1,6 mld zł zakontraktowano na budowę 169 kilometrów „ekspresówki” przez województwo podkarpackie. W ciągu pół roku udało się zakontraktować i przekazać wykonawcom do realizacji 6 odcinków drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Oznacza to, że już cały odcinek S19 od granicy województwa lubelskiego i podkarpackiego do Sokołowa Małopolskiego o łącznej długości 54,2 km jest w realizacji systemem „projektuj i buduj”. Aktualnie trwa etap projektowania. Część wniosków o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej została już złożona, dla kolejnych wykonawcy opracowują już dokumentację. Po uzyskaniu ZRID rozpoczną budowy.
W przygotowaniu jest także ponad 85-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od w. Rzeszów Południe do granicy państwa w Barwinku. Tutaj wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe dla 5 odcinków, w tym dla 3 tuneli. Łączny koszt opracowania koncepcji to ponad 56 mln zł.
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Stan realizacji S19 przedstawia się następująco:
– 30,2 km – oddane do ruchu od w. Sokołów Młp. do w. Rzeszów Płd.,
– 54,2 km – w realizacji systemem „projektuj-buduj”
– 85,2 km – w przygotowaniu (realizacja Koncepcji Programowej).
S19 połączy Podkarpacie z woj. lubelskim i na przełomie 2021/2022 pojedziemy drogą ekspresową od Rzeszowa do Lublina, a następnie do Warszawy drogą S17. Pokazuje to, jak ważnym szlakiem jest Via Carpatia, która usprawni podróż na osi północ-południe, a cały region otworzy na nowe możliwości rozwoju.
Duże zadania inwestycyjne na Podkarpaciu (podpisane umowy na budowę/projektowanie):
S19 Lasy Janowskie – Zdziary długość 9,3 km
Wykonawca: STRABAG Sp. z o.o.
Koszt: 236 328 298,82 zł brutto
W realizacji systemem projektuj-buduj.
S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem długość 9 km
Wykonawca: Mosty Łódź S.A.
Koszt: 286 886 390,59 zł brutto
W realizacji systemem projektuj-buduj.
S19 Rudnik nad Sanem – Nisko Południe długość 6 km
Wykonawca: STRABAG Sp. z o.o.
Koszt: 196 339 975,77 zł brutto
W realizacji systemem projektuj-buduj.
S19 Nisko Południe – Podgórze długość 11,5 km
Wykonawca: Konsorcjum Mostostal Warszawa S.A. (lider) i Acciona Construccion (partner)
Koszt: 272 457 297,38 zł brutto
W realizacji systemem projektuj-buduj.
S19 Podgórze – Kamień długość 10,5 km
Wykonawca: Budimex S.A.
Koszt: 333 520 613,19 zł brutto
W realizacji systemem projektuj-buduj.
S19 Kamień – Sokołów Małopolski Północ długość 7,9 km
Wykonawca: Budimex S.A.
Koszt: 286 403 716,49 zł brutto
W realizacji systemem projektuj-buduj.
S19 Rzeszów Płd. – Barwinek długość 85,2 km
Obecny etap: opracowanie Koncepcji Programowych
– odc. Rzeszów Płd. – Babica 10,3 km (koszt KP: 6 mln zł),
– odc. Babica – Domaradz 23,5 km (koszt KP: 17 mln zł),
– odc. Domaradz – Miejsce Piastowe 22,7 km (koszt KP: 9,3 mln zł),
– odc. Miejsce Piastowe – Dukla 10,4 km (koszt KP: 4,5 mln zł),
– odc. Dukla – Barwinek 18,3 km (koszt KP: 8,4 mln zł),
Łączny koszt opracowania KP: 56 388 035,36 zł brutto.
Obwodnica Sanoka DK28 (7 km)
Wykonawca: Konsorcjum: Max Bögl Polska Sp. z o.o. (lider) i Max Bögl Stiftung & Co. (partner)
Koszt: 139 909 727,58 zł brutto
Prace budowlane rozpoczęły się w sierpniu 2017 roku.
Obwodnica Stalowej Woli i Niska DK77 (14,94 km)
Wykonawca: Mostostal Warszawa S.A. (lider) i Acciona Construccion S.A. (partner)
Koszt: 199 189 315,22 zł brutto
Planowany termin zakończenia robót: marzec 2021 r.
Obwodnica Łańcuta DK94 (5,82 km)
Wykonawca – Budimex S.A.
Koszt: 115 847 768,51 zł brutto
Planowany termin zakończenia robót: wrzesień 2021 r.
Rozbudowa DK28 Siepietnica – Trzcinica (13 km)
Wykonawca: Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych Sp. z o.o. w Jaśle i Rejon Budowy Dróg i Mostów w Krośnie Sp. z o.o.
Koszt: 34 986 847,55 zł brutto
Planowane zakończenie robót: sierpień 2020 r.
Rozbudowa DK73 wraz z budową obwodnicy m. Plizna, Brzostka, Kołaczyc i Jasła na odcinku Pilzno – Jasło długość 35 km
Etap: Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ).
Koszt: 2 643 270,00 zł.
Rozbudowa DK77 Gorzyce – Wólka Pełkińska – Pełkinie długość 8,4 kmUmowa podpisana 10 maja 2019 r.
Przebudowę ok. 8,5-kilometrowego odcinka Wólka Pełkińska – Gorzyce zrealizuje Eurovia Polska S.A. za kwotę 27,1 mln zł, a roboty na ponad 2-kilometrowym odcinku DK77 zaprojektuje i wykona Konsorcjum: PBI Infrastruktura S.A./PBI WMB Sp. z o.o. za kwotę 19,3 mln zł.
Zakończenie zadania: 2021 r.
Budowa S74 Opatów – Nisko długość 71 km
Obecny etap: wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Wykonawca Transprojekt Gdański Sp. z o.o.
Wartość umowy 10 272 960,00 zł.
Termin realizacji:
1. STEŚ – 15 m-cy od daty podpisania umowy (umowa podpisana 20.05.2019 r.),
2. materiały do DŚU – 1 m-c od daty przekazania Wykonawcy protokołu z posiedzenia KOPI, na którym zostanie zatwierdzone i przyjęte STEŚ.
Rozbudowa S19 na odcinku Sokołów Młp. Północ – Jasionka (dobudowa drugiej jezdni)Obecny etap: opracowanie KP wraz materiałami do wniosku o wydanie DŚU
Wykonawca: Mosty Katowice.
Wartość umowy 2 999 478,00 zł.
Termin realizacji 18 miesięcy – umowa podpisana 15.05.2019 r.
Rozbudowa DK28 Przemyśl – Medyka
Zadanie obejmuje rozbudowę drogi do przekroju 4 x 3,5 m (z pasem dzielącym szer. 3,5 m) z rozszerzeniem jezdni prawej do 4 pasów dla pojazdów oczekujących na odprawę graniczną od km 357+794 do około 358+375, a od km 358+446 do końca opracowania zaprojektowano 5 pasów ruchu w kierunku Ukrainy.
Przetarg zostanie ogłoszony w ciągu najbliższy dni.
Tekst i zdjęcie: GDDKiA O/Rzeszów