REKLAMA
Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

Ogłoszono przetarg na modernizację stacji Warszawa Wschodnia

Warszawa Wschodnia przejdzie gruntowną przebudowę, której wartość szacowana jest na około 4 mld zł. Inwestycja obejmie modernizację peronów, tuneli, systemów sterowania ruchem kolejowym oraz infrastruktury torowej. Ogłoszono już przetarg na realizację zadania, do którego nie zostaną dopuszczone firmy z państw trzecich. Prace mają rozpocząć się w 2026 r. i potrwają do 2029 r.

Modernizacja Warszawy Wschodniej - obecna stacja Warszawa Wschodnia
Zdjęcie: P. Mieszkowski, A. Lewandowski, www.plk-sa.pl
Spis treści

Nowoczesne perony i przebudowa tuneli

W ramach modernizacji stacja zyska siedem zadaszonych peronów o ujednoliconej wysokości, co ułatwi pasażerom wsiadanie do pociągów. Zostaną one wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz nowe nagłośnienie.

Przebudowane zostaną trzy istniejące przejścia podziemne. Tunel zachodni wzbogaci się o ścieżkę rowerową i tradycyjne schody na perony 1–4. W tunelu środkowym pojawią się schody ruchome na perony 1–4, a w przejściu wschodnim – ruchome na perony 5–7. Wszystkie tunele zostaną połączone nowym łącznikiem pod peronem 6, który ułatwi komunikację oraz zapewni dojście do ul. Tysiąclecia.

Na stacji zamontowanych zostanie kilkanaście wind – cztery w przejściu środkowym, siedem w wschodnim oraz trzy przy nowym łączniku do peronów 5–7.

Integracja z metrem i nowy układ komunikacyjny

W ramach inwestycji zmodernizowany zostanie przystanek Warszawa Stadion. Powstanie dodatkowy peron tymczasowy, wykorzystywany do zakończenia prac na linii średnicowej. Kluczową zmianą będzie budowa łącznika umożliwiającego bezpośrednie przejście między przystankiem kolejowym a stacją metra.

Nowe przejście podziemne powstanie także na wysokości ul. Chodakowskiej, co poprawi komunikację pomiędzy Pragą Południe a Pragą Północ. Pod stacją powstanie konstrukcja pod przyszły tunel Tysiąclecia, planowany do realizacji przez miasto.

Nowa estakada i system sterowania ruchem kolejowym

Istotnym elementem projektu będzie budowa estakady łączącej Warszawę Wschodnią z linią kolejową nr 9. Konstrukcja o długości ponad 1,6 km i 29 przęsłach pomieści dwa tory, co usprawni połączenia w kierunku Gdańska, Olsztyna i Legionowa.

Na stacji powstanie także nowa nastawnia z komputerowymi systemami sterowania ruchem kolejowym. Modernizacją objęte zostaną również wiadukty nad ulicami Targową, Siwca i Zamoyskiego.

Finansowanie i harmonogram

Projekt jest współfinansowany z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Rozpoczęcie prac planowane jest na 2026 rok, a ich zakończenie na 2029 rok. Modernizacja Warszawy Wschodniej stanowi kolejny etap przebudowy stołecznej linii średnicowej, po zakończonej już modernizacji Warszawy Zachodniej.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.