Budownictwo Wiadomości
3 Minuty czytania

Przetarg na kolejny elementy KSZR

Po ogłoszonym 17 października 2018 r. przetargu na „Serce” KSZR, obecnie ruszyło postępowanie na 4 Regionalne Projekty Wdrożeniowe będące elementami Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem na sieci TEN-T Etap 1 (RPW).

Grafika: GDDKiA
Grafika: GDDKiA
Celem GDDKiA jest wdrożenie elementów zarządzania ruchem na wybranych drogach krajowych sześciu województw (pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, łódzkiego, dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego) oraz ich integracja z systemem centralnym KSZR tj. Centralnym Projektem Wdrożeniowym, będącym w przetargu przed planowanym na 20 lutego 2019 r. otwarciem ofert.

Przetarg na Regionalne Projekty Wdrożeniowe prowadzi katowicki oddział GDDKiA, a termin otwarcia ofert to 4 kwietnia 2019 r. Przewidujemy że system, jako całość, a więc zarówno CPW (Centralny Projekt Wdrożeniowy) jak i RPW (Regionalne Projekty Wdrożeniowe) będzie funkcjonował w 2021 r.
  Zgodnie z założeniami zamówienie RPW zostało podzielone na cztery części, które obejmują następujące drogi krajowe:
– Część 1 – drogi S6 i S7 w oddziałach GDDKiA w Gdańsku i w Olsztynie,
– Część 2 – drogi A1 i A2 w Oddziale GDDKiA w Łodzi,
– Część 3 – drogi A1, A4, S1 w Oddziale GDDKiA w Katowicach,
– Część 4 – drogi A4 i A8 w oddziałach GDDKiA we Wrocławiu i w Opolu.

Zadaniem wykonawców poszczególnych części RPW będzie zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie infrastruktury przydrożnej ITS na ww. drogach wraz z wykonaniem testów i podłączeniem do regionalnych Centrów Zarządzania Ruchem w m. Dworek (k. Gdańska), Stryków (k. Łodzi), Kończyce (k. Zabrza) i Widawa (k. Wrocławia).

Ma się to przełożyć m.in. stały i bieżący monitoring natężenia ruchu i sytuacji na objętych KSZR-em trasach. To również możliwości zarządzania ruchem poprzez chociażby dynamiczne zmiany ograniczeń prędkości, zamykanie wjazdów na zablokowane np. w wyniku zdarzenia odcinki dróg szybkiego ruchu, czy też kontrole dopływu potoków ruchu do autostrad i tras ekspresowych przez np. sterowanie sygnalizacją świetlną na drogach dojazdowych. Co ważne, KSZR przełoży się na przede wszystkim wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży także dzięki możliwościom podejmowania działań prewencyjnych. Co więcej, będzie miał wpływ na jeszcze sprawniejszą i szybszą realizację działań ratowniczych, dzięki lepszemu i pełniejszemu przepływowi informacji między służbami ratowniczymi i nadzoru nad ruchem.

KSZR to największy taki projekt ITS w Europie!


Elastyczność pod kątem możliwości interoperacyjności, dalszej rozbudowy i dostosowania się do bieżących potrzeb użytkowników dróg, to jedne z ważniejszych zalet projektu, który został doceniony także w 2016 r. przez UE i otrzymał dofinansowanie ze środków CEF.

Przypomnijmy, że w ramach projektu „Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – etap I” jest budowa i wdrożenie jednolitego, zintegrowanego inteligentnego systemu teleinformatycznego, umożliwiającego uruchomienie usług ITS o największym znaczeniu dla kierowców oraz GDDKiA. System umożliwi dynamiczne zarządzanie ruchem i zapewnieni szybki, bezpieczny oraz płynny transport drogowy na najważniejszych korytarzach transportowych sieci bazowej o znaczeniu europejskim na terenie Polski zarządzanych przez GDDKiA. Łączna długość sieci drogowej objętej Projektem wynosi ok. 1 100 km, co stanowi ok. 28% długości sieci bazowej TEN-T na obszarze Polski.

Jako najważniejsze usługi ITS wdrażane w ramach Projektu to m.in. przekazywanie informacji: o warunkach ruchu i czasach podróży, o sieci drogowej, o zdarzeniach, o warunkach atmosferycznych, czy dane obszarowe i korytarzowe dotyczące zarządzania ruchem, a także dynamiczne wyznaczanie objazdów oraz inteligentne i bezpieczne parkingi.

Tekst i grafika: GDDKiA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI