4 września w Zakopanem odbył się briefing prasowy Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka i Prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Piotra Wyborskiego. Spotkanie z dziennikarzami w Zakopanem poświęcone było zmieniającym się warunkom podróżowania w rejonie Małopolski. Kolejnym elementem starań na rzecz dostępności transportowej jest budowa linii kolejowej „Podłęże – Piekiełko”. Modernizacja i budowa nowych torów skróci czasy przejazdu pociągami z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza.
Fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy nowo projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia „Podłęże – Piekiełko”, do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Linia kolejowa w tym miejscu przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.
Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej. Dzięki pochylni i ścieżkom naprowadzającym peron będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przystanek wyposażony będzie w wiaty, ławki, gabloty informacyjne i stojaki rowerowe. Będzie można z niego szybko dojechać m.in. do Limanowej, Mszany Dolnej, czy Gdowa.
Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu Podłęże – Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy trzech innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), która również jest częścią tego przedsięwzięcia. Wykonawcy pracują na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się już w przyszłym roku, a do 2030 roku powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Powstaną nowe możliwości rozwoju komunikacyjnego, turystycznego i transportowego w Małopolsce.