REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

Przetarg na wykonanie awaryjnej naprawy S1 w Lalikach

Ogłoszone postępowanie przetargowe ma na celu ochronę drogi przed dalszym zniszczeniem i przywrócenie jej pełnej funkcjonalności. Wykonawca będzie miał 8 miesięcy (bez okresów zimowych) na wykonanie całości zakresu inwestycji.

Zdjęcie: GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/

Obejmie ona usunięcie uszkodzeń korpusu drogowego na odcinku około 400 m, a następnie jego wzmocnienie i odtworzenie. Na oferty krakowski Oddział GDDKiA czeka do 5 marca br. Kryterium oceny ofert stanowiła będzie cena (60 proc.) i przedłużenie okresu gwarancji jakości (40 proc.).

Aktualna sytuacja

Ostatnie niekorzystne warunki pogodowe, w postaci opadów deszczu oraz dodatniej temperatury sprzyjającej intensywnym roztopom, spowodowały nasiąkniecie gruntu i korpusu drogowego. W efekcie doprowadziły do utraty ich stateczności i osunięcia muru oporowego z koszy siatkowo-kamiennych oraz krawędzi jezdni. Doraźnie, do czasu wyłonienia wykonawcy robót, zabezpieczono miejsce obrywu przed dalszym namakaniem. Dodatkowo, w trybie awaryjnym, wprowadzono na tym odcinku drogi ekspresowej ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną. Pozwoliło to odciążyć jezdnię i maksymalnie odsunąć tor jazdy od uszkodzonej krawędzi jezdni. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała do czasu wybudowania bypassu pomiędzy S1 a odcinkiem równoległej drogi gminnej.

Zakres prac naprawczych

Objazd umożliwi rozpoczęcie prac naprawczych, rozbiórki korpusu drogowego do poziomu terenu rodzimego, a następnie jego odbudowę w technologii gwarantującej bezpieczne i bezawaryjne użytkowanie w okresie dalszej eksploatacji. Przewiduje się również wykonanie strefy przejściowej istniejącego nasypu i dobudowę nasypu do istniejącego. W ramach odbudowy zaprojektowano wykonanie w podstawie nasypu materaca geosyntetycznego z geosiatek oraz kruszywa zabezpieczającego przed podsiąkaniem kapilarnym wody z podłoża. Konstrukcja nawierzchni drogi zostanie odtworzona zgodnie z wytycznymi zawartymi w katalogu typowych nawierzchni podatnych i półsztywnych. Całość zakończy wprowadzenie docelowej organizacji ruchu poprzez odtworzenie oznakowania poziomego i pionowego wraz z urządzeniami BRD i odtworzenie drogi gminnej wykorzystanej na czas objazdu oraz rozbiórka tymczasowego łącznika objazdu.

Zdjęcie: GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/

Kropla drąży skałę

Prawdopodobną przyczyną uszkodzenia korpusu drogowego jest oddziaływanie wód gruntowych i powierzchniowych na nasyp drogi. Uszkodzony odcinek drogi ekspresowej usytuowany jest w miejscu dawnego naturalnego koryta potoku Roztoka, które zostało przełożone podczas budowy drogi S1. Obecnie koryto rzeki bezpośrednio przylega do drogi. Tego typu warunki sprzyjają intensywnemu oddziaływaniu wód gruntowych oraz powierzchniowych na konstrukcję drogi, w efekcie nastąpiło stopniowe i niezauważalne rozluźnienie podstawy nasypu drogowego. Proces trwający prawie dwie dekady, spowodował deformację koszy gabionowych stabilizujących nasypy, kanalizacji deszczowej i elementów liniowych odwodnienia powierzchniowego oraz nawierzchni jezdni. Jezdnia w tym miejscu prowadzona jest w nasypie, którego wysokość sięga od 5 do 7 m. Ten odcinek drogi S1 Laliki – Zwardoń został oddany do ruchu w grudniu 2008 r.

Pierwsze oznaki erozji korpusu drogowego pojawiły się w 2019 r. Już wtedy podjęto działania w celu usunięcia problemu. Jednakże pomimo dwukrotnego ogłoszenia przetargu, nie udało się związać umową z wykonawcą z uwagi na znaczne przekroczenie wartości ofert w stosunku do zabezpieczonych środków na realizację tych prac naprawczych. Kolejny krokiem była optymalizacja warunków zamówienia i ponowne, we wrześniu 2021 roku, ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji, który objął łącznie cztery lokalizacje o podobnym charakterze uszkodzeń. Tu również z uwagi na znaczne przekroczenie naszego kosztorysu postępowanie umorzono.

Dopiero postępowanie z 2022 roku przyniosło rozstrzygnięcie. 4 listopada 2022 roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji naprawy korpusu drogowego z pierwotnym terminem zakończenia przypadającym w maju 2023 roku. Jednakże z uwagi na konieczność uregulowania spraw własności, związanych z gruntami pokrytymi wodami, przedłużono termin opracowania dokumentacji do października 2023 roku. Wiązało się to z koniecznością aneksowania programu inwestycji. Ostatecznie, w styczniu 2024 roku, Ministerstwo Infrastruktury uzgodniło program inwestycyjny, który pozwolił na ogłoszenie przetargu na realizację naprawy korpusu drogowego w ciągu S1 w Lalikach.

Źródło finansowania

Inwestycja jest finansowania ze środków budżetowych, będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA