Badania geofizyczne
W 2021 roku przeprowadzono badania geofizyczne metodą elektrooporową (ERT, ang. Electrical Resistivity Tomography) i sejsmiczną (SRT-P, ang. Seismic Refraction Tomography; MASW, ang. Multichannel Analysis of Surface Waves). Metoda elektrooporowa wykorzystuje właściwość prądu elektrycznego, który przepływając przez dany materiał napotyka opór. Poszczególne struktury geologiczne stawiają różny opór, dzięki czemu badanie ERT pozwala na poznanie budowy terenu. Podobne zjawisko wykorzystywane jest w badaniach sejsmicznych, w których wykorzystywana jest fala dźwiękowa. W zależności od budowy terenu rozchodzi się ona pod powierzchnią ziemi i odbija od struktur geologicznych na różny sposób. Te metody badań pozwalają poznać w pewnym przybliżeniu budowę geologiczną obszaru.
Badania geologiczne
Teraz GDDKiA ogłasza przetarg na kolejny etap prac, którego celem jest dokładne rozpoznanie geologiczne terenu budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Drogowcy planują wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań.
Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.
Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Przetarg na badania został podzielony na sześć części (Bielsko-Biała – Kęty, Kęty – Bulowice, Bulowice – Chocznia, Chocznia – Jaroszowice, Jaroszowice – Kalwaria Wschód, Kalwaria Wschód – Głogoczów).
Beskidzka Droga Integracyjna
Droga ekspresowa S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52.
Planowany termin ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa to IV kwartał 2025 roku. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).