Oferty w rekordowym przetargu Rail Baltica
12 sierpnia 2025 r. otwarto oferty w postępowaniu na modernizację odcinka Rail Baltica między Białymstokiem a Ełkiem, określanego jako największy przetarg w historii polskiej kolei. Wpłynęło pięć propozycji, obejmujących zakres podstawowy i prawa opcji.
- Konsorcjum STRABAG Sp. z o.o. (lider) + ZUE S.A. – 6 675 810 546,96 zł brutto
- Konsorcjum TRACK TEC Construction Sp. z o.o. (lider) + INTOP S.A. + „INTOP” Warszawa Sp. z o.o. + UNIBEP S.A. + Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. – 5 219 979 553,15 zł brutto
- Konsorcjum TORPOL S.A. (lider) + MIRBUD S.A. – 4 566 983 422,63 zł brutto
- Konsorcjum „Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor” Sp. z o.o. (lider) + Trakcja S.A. – 5 545 565 608,48 zł brutto
- Konsorcjum BUDIMEX S.A. (lider) + BUDIMEX KOLEJNICTWO S.A. + PORR S.A. – 4 977 515 958,62 zł brutto
Zakres inwestycji
Projekt obejmuje modernizację ośmiu stacji i dziesięciu przystanków. Planowane są:
- budowa 12 wiaduktów kolejowych,
- budowa 20 wiaduktów drogowych,
- wykonanie 12 przejść pod torami.
Na stacjach technicznych w Podlasku i Lipińskich Małych możliwe będzie mijanie się pociągów, co zwiększy przepustowość szlaku. Sterowanie ruchem przejmie lokalne centrum sterowania w Białymstoku, zastępując dotychczasowe nastawnie.
Szybsze połączenie Białystok – Ełk
Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 200 km/h, skracając czas podróży z Białegostoku do Ełku do 55 minut, czyli o około 30 minut. Linia zostanie przystosowana także do ruchu towarowego pociągami o długości do 750 m i prędkości do 120 km/h.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
