Droga S3 – ostatni odcinek na północy Polski
Droga ekspresowa S3 jest niemal w całości gotowa. Jeszcze w te wakacje drogowcy oddadzą do ruchu ostatni brakujący odcinek w województwie dolnośląskim. Natomiast na Pomorzu Zachodnim trwa budowa dwóch odcinków realizacyjnych: Świnoujście – Dargobądz i Dargobądz – Troszyn. To łącznie 33 km drogi ekspresowej, która połączy istniejącą już drogę S3 w rejonie węzła Parłowko ze Świnoujściem.
Na trasie trwają obecnie zaawansowane roboty budowlane. W maju tego roku zostało nasunięte przęsło łukowe mostu w Wolinie nad cieśniną Dziwna. Postępują też prace przy innych obiektach mostowych, jak i również prace drogowe. Nowa S3 powstaje w większości w zbliżeniu do istniejącej DK3 lub w jej śladzie. To właśnie dlatego w wielu miejscach kierowcy jeżdżą już elementami nowego układu drogowego. Kolejne zmiany organizacji ruchu planowane są w najbliższych tygodniach. Szczególnie zmiany w rejonie Wolina i Dargobądza, które będą obejmowały przeniesienie ruchu z jezdni równoległych na jezdnię docelowej S3, powinny poprawić płynność ruchu. Zakończenie prac planowane jest pod koniec tergo roku.
S6 – połączenie Koszalina ze Słupskiem
Od 2019 roku kierowcy mogą jeździć już drogą S6 od Goleniowa do Koszalina. W czerwcu tego roku zostanie udostępniony do ruchu ostatni, brakujący odcinek obwodnicy Koszalina w ciągu S6 o długości 4,6 km. Ruch na odcinku od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Zachód będzie odbywał się przez pierwsze tygodnie jeszcze ze zwężeniem do jednej jezdni na estakadzie ES-119 (o długości 800 metrów). Obecnie trwają tam ostatnie prace i GDDKiA jest w trakcie uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie.
W ubiegłym roku ruszyła budowa drogi S6 od Sianowa do Słupska. Trasa podzielona jest na dwa odcinki realizacyjne Sianów – Sławno i Sławno – Słupsk. Obecnie prowadzone są intensywne roboty budowlane na całej trasie, wykonano już większość prac ziemnych, zaawansowane są również roboty mostowe. W ostatnich miesiącach ruszyły też prace bitumiczne na jezdniach nowej S6, wykonywanych jest coraz więcej fragmentów podbudów bitumicznych. Trasa, na której znajduje się osiem węzłów drogowych, obwód utrzymania drogi ekspresowej oraz para miejsc obsługi podróżnych, jest planowana do zakończenia w drugiej połowie przyszłego roku.
S11 – ostatni fragment realizacyjny tej trasy na Pomorzu Zachodnim
Wiosną tego roku ruszyła budowa ponad 24-kilometrowego odcinka Bobolice – Szczecinek. Połączy się z oddanymi wcześniej odcinkami S11 od strony Koszalina (w ubiegłym roku) oraz obwodnicą Szczecinka (w 2019 r.). Tym samym będzie to ostatni zachodniopomorski fragment realizacyjny S11.
Obecnie na inwestycji trwają przede wszystkim prace ziemne. Prowadzone są również roboty w zakresie przebudowy kolizji z sieciami, które w dużej części już zakończono. Należy podkreślić, że na tym odcinku było szczególnie wiele kolizji z gazociągami. Wkrótce będą ruszały roboty związane z budową obiektów mostowych. Powstają też dwa węzły drogowe i miejsce obsługi podróżnych. Trasa budowana jest w zbliżeniu do obecnej DK11, co będzie wymagało wprowadzenia w wielu miejscach tymczasowych organizacji ruchu. Obecnie kierowcy muszą liczyć się z występowaniem wielu zjazdów na plac budowy oraz ruchem pojazdów związanych z budową po obecnej DK11. Prace mają się zakończyć w lipcu 2026 roku.
S10 – połączenie Szczecina z Piłą
W ubiegłym roku ruszyły postępowania przetargowe na realizację 113 km drogi S10 od Szczecina do Piły. Łącznie to osiem odcinków realizacyjnych, z czego dla dwóch pierwszych, Suchań – Recz i Piecnik – Wałcz o łącznej długości 35,6 km, 24 maja tego roku podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę. Tym samym zachodniopomorska S10 weszła w fazę realizacji. Dla pozostałych odcinków umowy będą sukcesywnie podpisywane w miarę kończenia formalności przetargowych.
Realizacja odcinków drogi S10 Szczecin – Piła będzie prowadzona w formule „Projektuj i buduj”. Wykonawcy będą w pierwszej kolejności opracowywali projekty budowlane, na co mają 10 miesięcy i następnie będzie uzyskiwana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Także łącznie po 17 miesiącach od podpisania umowy powinny ruszyć roboty budowlane, na które wykonawca będzie miał 22 miesiące z wyłączeniem okresów zimowych. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 roku.
Budowa obwodnic – trzy inwestycje w realizacji
W ramach Programu budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim przewidziana jest budowa dziewięciu tras. Trzy obwodnice są obecnie w realizacji, ale już w najbliższych miesiącach kolejne trzy zadania (DK22 obwodnice Wałcza i Rusinowa oraz DK20 obwodnica Stargardu), będące obecnie w przetargu, również wejdą w fazę realizacji.
Obwodnica Gryfina DK31
Droga o długości 5,6 km od wschodu ominie miasto i wyprowadzi z niego ruch tranzytowy. Obecnie prace są już dość zaawansowane. Na odcinkach między rondami wykonana jest nawierzchnia do warstwy wiążącej, a wkrótce ruszy już wykonywanie warstwy ścieralnej. Zaawansowane są też prace przy samych rondach – na dwóch z nich, łączących obwodnicę z DK31, obowiązuje ruch wahadłowy. W najbliższych dniach ruch będzie przekładany na fragmenty wykonanych rond. W wakacje przejazd rondami będzie uruchomiony i nie będzie już wahadeł. W najbliższym czasie z utrudnieniami będą musieli liczyć się kierowcy na dwóch kolejnych rondach – z drogą wojewódzką nr 120 i drogą powiatową (ul. Armii Krajowej). Zgodnie z kontraktem na koniec października ma zakończyć się budowa obwodnicy.
Obwodnica Szczecinka DK20
Trwa również budowa obwodnicy Szczecinka na DK20. Nowa trasa od południa ominie miasto i poprzez nowy węzeł drogowy Szczecinek Południe połączy się obwodnicą w ciągu S11. Dzięki tej drodze cały ruch tranzytowy z DK20 nie będzie musiał wjeżdżać do Szczecinka. Obecnie roboty w zakresie obiektów mostowych są szczególnie zaawansowane. Gotowa jest konstrukcja wiaduktu nad linią kolejową, przejścia górnego i dolnego dla zwierząt oraz wiaduktu węzła Szczecinek Południe. Trwają też prace przy wykonywaniu nawierzchni. Drogą kierowcy mają pojechać w drugim kwartale przyszłego roku.
Obwodnica Szwecji w ciągu DK22
Najnowszą spośród realizowanych obwodnic jest obwodnica Szwecji na DK22. Umowa na zaprojektowanie i budowę została podpisana w lutym tego roku. Nowa trasa o długości 4,18 km ominie miejscowość od południa. Obecnie prowadzone są prace projektowe przez wykonawcę. Na przełomie tego i przyszłego roku zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w III kwartale 2025 roku, a zakończenie prac w II kwartale 2027 roku.