Relokacja głazów na dnie Bałtyku pod farmę Baltica 2
Ørsted rozpoczął intensywne prace przygotowawcze na obszarze przyszłej morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Operacja relokacji głazów i innych przeszkód terenowych stanowi istotny etap przygotowań do instalacji fundamentów oraz infrastruktury podwodnej. Prace realizowane są z pokładu statku Olympic Electra, który usuwa przeszkody z dna morskiego zarówno w miejscach przyszłej lokalizacji turbin, jak i wzdłuż planowanej trasy kabli eksportowych.
Technologia usuwania przeszkód terenowych
Statek został wyposażony w zaawansowany zestaw narzędzi do relokacji głazów – tzw. boulder picking spread, dostarczony przez firmę Utility ROV Services (UTROV). Technologia umożliwia bezpieczne przemieszczanie obiektów o średnicy do 3 metrów, takich jak głazy, fragmenty starych sieci, liny stalowe czy drewno. Prace te potrwają do początku 2026 roku.
Kluczowy etap przed budową farmy wiatrowej
– Trwające prace przygotowawcze na morzu to już ostatni etap przed rozpoczęciem fazy budowy. Operacja relokacji głazów ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i efektywność kolejnych działań – podkreśla Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2, Ørsted. – Jako lider części morskiej projektu i firma z doświadczeniem w budowie ponad 30 farm wiatrowych na świecie, z dużą ekscytacją przystępujemy do zaawansowanych działań na Bałtyku.
Wyzwania i harmonogram inwestycji
– Projekt morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 właśnie „wychodzi w morze”. Mamy do przesunięcia około 10 tysięcy różnej wielkości obiektów – informuje Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica. – Instalację fundamentów i kolejnych komponentów przewidziano na lata 2026–2027, a prowadzona kampania relokacyjna pozwoli nam terminowo rozpocząć fazę budowy. W projekt zaangażowanych jest kilkadziesiąt osób z załogi statku, zespołów nadzorczych oraz specjalistów uczestniczących w badaniach dna.
Oczyszczony obszar umożliwi instalację systemów ochrony przeciwerozyjnej (ang. scour protection) oraz montaż fundamentów w 2026 roku, a także kabli wewnętrznych i eksportowych w roku 2027. Kontrakt z firmą UTROV, dostawcą technologii relokacyjnej, podpisano w 2025 roku. Sprzęt wykorzystywano wcześniej w analogicznych projektach offshore realizowanych w Europie.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
