REKLAMA
Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

Pierwszy po remoncie elf SKM wrócił na tory w Warszawie

Pierwszy skład typu elf stołecznej Szybkiej Kolei Miejskiej powrócił do eksploatacji po przejściu naprawy głównej realizowanej w ramach KPO. Remont pociągów SKM obejmie łącznie 13 elektrycznych zespołów trakcyjnych i potrwa do 2028 r., poprawiając niezawodność taboru oraz komfort podróży pasażerów.

Odnowiony elf SKM po remoncie – remont pociągów SKM
Wyremontowany elf, fot. Szybka Kolej Miejska, www.ztm.waw.pl
Spis treści

Pierwszy elf po remoncie na linii S2

18 grudnia 2025 r. na trasę łączącą Lotnisko Chopina z Sulejówkiem Miłosną wyjechał pierwszy odnowiony pociąg typu elf należący do warszawskiej SKM. To pierwszy skład po generalnym remoncie przeprowadzonym dzięki finansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy.

Odnowiony pojazd, po wykonaniu prac m.in. w Poznaniu, został dopuszczony do ruchu i od czwartku obsługuje pasażerów na linii S2. Kolejne zmodernizowane składy będą sukcesywnie wracać na warszawskie tory w najbliższych miesiącach.

Zakres programu: 13 pociągów do 2028 r.

Remont pociągów SKM obejmuje wszystkie 13 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 27 WE, które stanowią ponad jedną czwartą całego taboru miejskiego przewoźnika. Naprawy główne zaplanowano do marca 2028 r. i są one warunkiem dalszej eksploatacji pojazdów, w tym dopuszczenia do ruchu po odnowieniu malowania w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego.

Zakres prac modernizacyjnych

Zmiany techniczne i eksploatacyjne

W ramach naprawy głównej wykonano szeroki zakres prac obejmujący demontaż i montaż nowych zespołów oraz podzespołów. Po remoncie pociąg jest mniej podatny na awarie, co w szczególności docenią zespoły techniczne oraz drużyny pociągowe obsługujące składy w codziennej eksploatacji.

Udogodnienia dla pasażerów

Remont pociągów SKM przyniósł również istotne zmiany z punktu widzenia podróżnych. W odnowionych elf ach zastosowano m.in. specjalne szyby ograniczające nagrzewanie wnętrza, dodatkowe poręcze i uchwyty poprawiające komfort jazdy oraz gniazda USB z funkcją szybkiego ładowania. Wnętrze wyposażono także w nowe fotele pokryte ekoskórą, które zastąpiły zużyte poszycie materiałowe.

Finansowanie z KPO

Na realizację programu remontowego Szybka Kolej Miejska pozyskała 276 mln zł w formie niskooprocentowanej pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego, finansowanej ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Warunki finansowania są korzystniejsze niż rynkowe – pożyczka nie obejmuje marży ani prowizji, a poziom odsetek jest niski.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.