REKLAMA
Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

Rewitalizacja linii kolejowych w Lubuskiem – pociągi wrócą po 30 latach

Po trzech dekadach przerwy kolej wraca do województwa lubuskiego. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę o wartości blisko 20 mln zł na projekt rewitalizacji linii kolejowej Gorzów Wielkopolski – Międzychód. Inwestycja realizowana w ramach programu „Kolej Plus” umożliwi przywrócenie połączeń i stworzenie alternatywnego ciągu komunikacyjnego z Poznania do Gorzowa Wielkopolskiego.

Rewitalizacja linii kolejowych w Lubuskiem – stacja Gorzów Wielkopolski
Zdjęcie: Radosław Śledziński, www.plk-sa.pl
Spis treści

Rewitalizacja linii Gorzów – Międzychód

Dokumentacja projektowa obejmie linie: Gorzów Wielkopolski – Skwierzyna (LK367), Skwierzyna – Międzychód (LK363) i Szamotuły – Międzychód (LK368). Założono ich przyszłą elektryfikację oraz dostosowanie do prędkości 160 km/h, czyli o 40 km/h wyższej niż pierwotnie planowano. Najszybsze pociągi pokonają trasę z Poznania do Gorzowa Wielkopolskiego w 78 minut, a składy regionalne w 120 minut. Dystans Międzychód – Gorzów zostanie skrócony do 31 minut w ruchu przyspieszonym i 57 minut w ruchu regionalnym, wobec nawet 2,5 godziny przed zawieszeniem kursów.

Zakres prac projektowych

Na 30-kilometrowym odcinku Skwierzyna – Międzychód planowana jest przebudowa toru i montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem. Prace obejmą także linię kolejową nr 367 Skwierzyna – Gorzów (28 km) oraz 6-kilometrowy fragment Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna (LK415).

Nowe przystanki i perony

Inwestycja przewiduje budowę i modernizację przystanków, które zapewnią dogodny dostęp do kolei mieszkańcom regionu. Nowe perony powstaną m.in. w Wierzbnie, Rokitnie, Goraju, Przytocznej, Chełmsku, Trzebieszewie, Brzozowcu Gorzowskim, Deszcznie oraz w Gorzowie Wielkopolskim (Karnin, Zieleniec, Zamoście, Wieprzyce, Gorzów Zachód, Gorzów Zakanale i Gorzów Strefa Ekonomiczna). Wszystkie będą wyposażone w wiaty, ławki, oznakowanie, ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz pochylnie dla osób o ograniczonej mobilności.

Harmonogram i finansowanie

Dokumentację dla projektu „Prace na linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” przygotuje konsorcjum Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i RDK Projekt Sp. z o.o. Opracowanie ma być gotowe w I kwartale 2028 r. Inwestycja uwzględni fundamentowanie pod sieć trakcyjną, a elektryfikacja zostanie zrealizowana w ramach prawa opcji, jeśli budżet na roboty budowlane pozwoli. W przeciwnym razie konieczne będzie pozyskanie dodatkowych źródeł finansowania.

Rewitalizacja linii Bieniów – Lubsko

Program „Kolej Plus” obejmuje także przywrócenie połączeń między Lubskiem a Bieniowem (LK275). Na 18-kilometrowym odcinku przebudowany zostanie tor, umożliwiający jazdę pociągów spalinowych z prędkością do 120 km/h. Nowa mijanka w Letnicy zintegruje trasę z linią Zielona Góra – Żary (LK370). Obsługę podróżnych zapewnią perony w Lubsku (Karaś, Lubsko, Lubsko Wschodnie), Budziechowie, Jasieniu, Bieszkowie, Biedrzychowicach Dolnych oraz wyremontowana stacja Bieniów. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2028 r.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.