Nierówne warunki konkurencji na rynku przewozów kolejowych
Prezes Agnieszka Wasilewska-Semail wskazała, że rynek przewozów towarowych w Polsce znacząco różni się od realiów panujących w większości krajów Unii Europejskiej.
– Jestem fanką konkurencji, ale pod warunkiem, że jest ona zdrowa – podkreśliła. – W sektorze przewozów kolejowych towarowych mamy dziś dwa obrazy: jeden to dominujący przewoźnik z pełnym udziałem państwa, korzystający z mechanizmów pomocy publicznej, a drugi to spółka giełdowa, taka jak my, bez możliwości sięgania po takie wsparcie. Pierwszy model to 99 proc. Unii Europejskiej, a ten jeden procent – to my.
Zdaniem Prezes PKP CARGO taka struktura rynku sprawia, że spółka funkcjonuje w trudniejszych warunkach konkurencyjnych.
– Zupełnie inaczej konkuruje się na rynku polskim, będąc takim podmiotem jak nasza spółka, niż gdybyśmy działali w warunkach podobnych do naszych największych konkurentów, np. DB Cargo – zaznaczyła.
Potrzeba wsparcia rozwoju transportu intermodalnego
Podczas swojego wystąpienia Agnieszka Wasilewska-Semail zwróciła uwagę na konieczność szerszego spojrzenia na regulacje dotyczące transportu oraz na usuwanie barier podatkowych i administracyjnych, które ograniczają rozwój transportu intermodalnego w Polsce.
– Bardzo często skupiamy się na regulacjach stricte kolejowych, a warto spojrzeć szerzej – powiedziała. Zwróciła przy tym uwagę na rozwiązania dotyczące podatku VAT funkcjonujące w Niemczech. – Gdybyśmy wprowadzili podobne regulacje, moglibyśmy stworzyć lepsze warunki dla rozwoju przewozów intermodalnych, które są przyszłością transportu towarowego – wyjaśniła.
Zielona transformacja a zmiany w strukturze przewozów
Prezes PKP CARGO podkreśliła, że transformacja energetyczna w Polsce będzie miała bezpośredni wpływ na strukturę przewozów kolejowych.
– Jeśli rzeczywiście w 2040 roku w polskim systemie elektroenergetycznym nie będzie już węgla, to towary masowe, które dziś dominują w przewozach, znacząco stracą na znaczeniu. Przyszłość będzie należeć do intermodalu. Jeśli dziś nie stworzymy ku temu odpowiednich warunków, kontenery zamiast przez Polskę popłyną do Niemiec – wskazała.
– Intermodal to przyszłość przewozów towarowych, ale jego rozwój wymaga skoordynowanej i odważnej polityki państwa – dodała. Wymieniła przy tym konieczność inwestycji w terminale przeładunkowe, zwiększenie przepustowości linii kolejowych oraz poprawę prędkości przejazdów.
Rosnące koszty energii – wyzwanie dla przewoźników kolejowych
Podczas dyskusji zwrócono również uwagę na rosnące znaczenie kosztów energii elektrycznej w transporcie kolejowym.
– Energia trakcyjna stanowi dziś dominujący element kosztów zmiennych. W ciągu ostatnich sześciu lat jej udział w strukturze wydatków PKP CARGO się podwoił, co pokazuje, jak istotne znaczenie mają ceny energii elektrycznej dla funkcjonowania przewoźników – podkreśliła Prezes.
Zdaniem Agnieszki Wasilewskiej-Semail wzrost kosztów energii nie wynika wyłącznie z udziału węgla w polskim miksie energetycznym, lecz również z rozwoju odnawialnych źródeł energii, mechanizmów ich wsparcia oraz kosztów magazynowania energii w sieci.
Eksperci o przyszłości zielonego transportu
W panelu dotyczącym zielonej energii i roli kolei w transformacji uczestniczyli także: Bartłomiej Buczek – Prezes Zarządu CARGO Master sp. z o.o., dr Witold Bartnik – Prezes Zarządu Reds S.A., Wojciech Zdanowski – Wiceprezes Zarządu Kolei Dolnośląskich S.A., Jarosław Kwasek – Członek Zarządu Województwa Lubelskiego, Jakub Wiech – Redaktor portalu Energetyka24.com oraz dr Grzegorz Mazurkiewicz – Przewodniczący Rady Klastra LODZistics.
Kongres Rozwoju Transportu to jedno z największych niezależnych wydarzeń branżowych w Polsce, gromadzące przedstawicieli administracji publicznej, biznesu oraz ekspertów, którzy wspólnie omawiają kierunki rozwoju sektora transportowego i jego znaczenie w procesie zielonej transformacji.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
