REKLAMA
Geoinżynieria Wiadomości
2 Minuty czytania

Rozbudowa DK75 w Tęgoborze i odwodnienie osuwiska

Wczoraj, 4 kwietnia 2018 r. podpisano umowę na rozbudowę 1,7 km drogi krajowej nr 75 (od km 51+600 do km 53+320) w miejscowości Tęgoborze wraz z odwodnieniem osuwiska w obrębie drogi.

Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Inżynieryjne „IMB-Podbeskidzie” ze Skoczowa i Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe LIMDROG z Limanowej.

Zadaniem wykonawcy będzie przywrócenie drogi do stanu przed uszkodzeniami, które spowodowało osuwisko, wzmocnienie jej i zabezpieczenie od strony stoku przed napierającymi masami ziemnymi. Celem jest utrzymanie przejezdności drogi, ponieważ ruchy osuwiskowe mogą doprowadzić do całkowitego jej zniszczenia. Powstanie odwodnienie drogi poprzez budowę systemów drenaży, studni i rowów odprowadzających wodę. W praktyce oznacza to, że trzeba rozebrać istniejącą drogę, odbudować ją i wzmocnić, zabezpieczając jednocześnie betonowymi palisadami od strony stoku. Średnica jednego pala z palisady wyniesie 60 cm a jego wysokość w zależności od miejsca od 8,5 do 19 metrów. W ramach odwodnienia drogi wykonane będą oprócz drenaży zbierających wody powierzchniowe także drenaże wiercone w skarpach i zboczu góry. Studnie odwodnieniowe będą miały głębokość 10 metrów i 14 metrów.

Prace nie obejmują stabilizacji całego osuwiska Just-Tęgoborze. Mają zasięg lokalny.

Na odcinku od km 51+600,00 do km 53+320,00 w miejscowości Tęgoborze droga krajowa nr 75 wznosi od Jeziora Rożnowskiego do Przełęczy Św. Justa, gdzie różnica wysokości wynosi 103,5 m, w większości na obszarze osuwiskowym, o zróżnicowanej aktywności. Osuwisko Just-Tęgoborze ma 21,3 ha powierzchni i obejmuje południowy oraz południowo-wschodni stok. Droga krajowa nr 75 zajmuje tylko kilka procent tego obszaru. Utwory geologiczne fliszu karpackiego, który tu występuje sprzyjają procesom osuwiskowym. Łupki i piaskowce pod wpływem przedostawanie się wody do warstw poślizgowych doprowadzają do przesuwania się skał względem siebie, na różnych głębokościach. Wg badań geologicznych prowadzonych na zlecenie GDDKiA Oddziału w Krakowie powierzchnie poślizgu jest kilka są na różnych głębokościach np.: 6 m, 12 m, 25 m, 30 m, 69 m i 78 metrów. Szczególnie ruchy osuwiskowe uaktywniają się po intensywnych i długotrwałych deszczach, ale nie tylko. Jest też stałe zasilanie wodami podziemnymi. Wraz z przesuwaniem się warstw skał i ziemi, przesuwa się droga krajowa nr 75, w stronę J. Rożnowskiego. Od 2010 r. do 2016 r. GDDKiA wydała w sumie 3 055 460 zł na zabezpieczenie drogi przed przerwaniem jej ciągłości.

Zakres robót obejmuje:
– rozbudowę jezdni drogi krajowej nr 75 na długości ok. 1,7 km;
– budowę lewostronnych i prawostronnych konstrukcji oporowych w formie kotwionych palisad z pali CFA;
– budowę drenów wierconych;
– budowę drenażu liniowego;
– budowę studni do odwodnienia wgłębnego;
– budowę kanalizacji deszczowej;
– budowę wpustów wodościekowych;
– budowę i przebudowę rowów otwartych;
– budowę rowu krytego;
– przebudowę teletechnicznej linii kablowej;
– budowę elektroenergetycznej linii kablowej;
– przebudowę oświetlenia drogowego;
– przebudowę sieci wodociągowej;
– budowę przepustów;
– likwidację istniejących przepustów.

Koszt prac wyniesie 46 377 949,56 zł. Rozbudowa ma być wykonana w ciągu 10 miesięcy. Do tego terminu nie jest wliczany okres zimowy, czyli zakończenie prac zaplanowane jest na maj 2019 r.

Autor: GDDKiA O/Kraków

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA