REKLAMA
Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

Porozumienie na rzecz rozbudowy kolejowego dostępu do Portu Gdańsk

PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) SA oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) SA podpisały porozumienie dotyczące rozbudowy kolejowego dostępu do Portu Gdańsk. Dokument obejmuje przygotowanie kompleksowej dokumentacji dla inwestycji strategicznej, mającej kluczowe znaczenie dla rozwoju głębokowodnych terminali i potencjału logistycznego portu.

Kolejowy dostęp do Portu Gdańsk – stacja Gdańsk Port Północny
Stacja Gdańsk Port Północny, fot. Krzysztof Mystkowski, PKP Polskie Linie Kolejowe, www.plk-sa.pl
Spis treści

Strategiczne znaczenie kolejowego dostępu do Portu Gdańsk

Porozumienie dotyczy rozbudowy kolejowo-drogowej infrastruktury dostępowej do terminali przeładunkowych na wyspie Stogi w Porcie Północnym. Inwestycja ma zwiększyć przepustowość układu transportowego oraz wzmocnić rolę Portu Gdańsk w krajowej gospodarce.

Kolej, jako efektywny i przyjazny środowisku środek transportu towarów, pozostaje priorytetem PLK. Zwiększenie możliwości przeładunkowych jest szczególnie istotne wobec rosnącego obciążenia infrastruktury – w 2024 r. port obsłużył ponad 355 tys. wagonów. Obecnie cały ruch kolejowy z głębokowodnej części portu odbywa się przez jeden most.

Etapy przygotowania i realizacji inwestycji

Trzy fazy projektu

Porozumienie zakłada realizację prac w trzech etapach:

  • Etap I (2026–2027): opracowanie studium wykonalności,
  • Etap II (od 2028 r.): przygotowanie dokumentacji projektowej,
  • Etap III (perspektywa 2034): rozpoczęcie realizacji inwestycji w infrastrukturę kolejową i drogową.

Zakres prac obejmie modernizację i elektryfikację istniejących linii, budowę nowych odcinków oraz stworzenie alternatywnych tras dostępowych – w tym nowych mostów lub tuneli. Realizacja inwestycji będzie możliwa po zabezpieczeniu środków finansowych i uzyskaniu wymaganych decyzji administracyjnych.

Wzrost przepustowości torów w kierunku Trójmiasta

PLK prowadzi również inwestycje zwiększające przepustowość linii kolejowych obsługujących porty w Gdańsku i Gdyni. W latach 2019–2024 przeznaczono ponad 3 mld zł ze środków CEF „Łącząc Europę” na poprawę dostępu kolejowego, co umożliwiło obsługę dłuższych i cięższych składów.

Trwa modernizacja linii kolejowej nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto, mająca kluczowe znaczenie dla portu w Gdyni. We wrześniu br. ogłoszono przetarg na projekt i roboty budowlane w ramach zadania „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew – Gdynia: odc. Pszczółki – Pruszcz Gdański”. Budowa dodatkowego toru poprawi przepustowość głównego wylotu z Trójmiasta, w tym kolejowego dostępu do Portu Gdańsk. Zakończenie prac zaplanowano na 2030 r.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.