Rozpoczęto remont mostu na Sanie
Rozpoczęło się wzmacnianie mostu na Sanie w Kępie Rzeczyckiej na trasie Lublin – Stalowa Wola Rozwadów. Inwestycja realizowana przez PLK warta jest 367 mln zł i dofinansowania jest z POPW.
Między Zaklikowem a Stalową Wolą podróżni zyskają lepszy dostęp do kolei. Powstaną dwa nowe, dodatkowe przystanki: Zaklików Miasto i Stalowa Wola Charzewice. Zwiększy się komfort obsługi dzięki nowym peronom na przystankach w Lipie, Kępie i Pilchowie. Obiekty będą czytelnie oznakowane i dobrze oświetlone. Zostaną zamontowane ławki, wiaty i tablice z rozkładami jazdy. Wszystkie perony będą dostosowane dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Prace między Zaklikowem a Stalową Wolą Rozwadów obejmują m.in. 22 km toru, 14 rozjazdów. Na szlaku Lipa – Charzewice jest już nowy tor. Trwają roboty w stacji Lipa. Na szlaku Zaklików – Lipa wymieniane są tory i rozjazdy. Widać maszyny uzupełniające tłuczeń i przygotowujące właściwe położenie toru. Wkrótce rozpocznie się budowa słupów sieci trakcyjnej.
Sprawniejsze podróże zapewni lokalne centrum sterowania w Szastarce. Nowoczesne urządzenia są już na stacji Kraśnik.
Prace torowe na odcinku Zaklików – Stalowa Wola Rozwadów planowane są do końca września br. Później oddane zostaną perony i przejazdy kolejowo-drogowe.
Zakończenie prac planowane jest do końca 2019 roku. Następnie, po odbiorach i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń na eksploatację, pociągi pojadą trakcją elektryczną.
Na jednotorowej linii, na czas robót między Zaklikowem a Stalową Wola Rozwadowem obowiązuje autobusowa komunikacja zastępcza.
Są efekty inwestycji, a pociągiem będzie szybciej z Lublina do Stalowej Woli
Wyższy komfort obsługi zapewniony jest już na 13 zmodernizowanych stacjach i przystankach: Krężnica Jara, Majdan, Niedrzwica Kościelna, Leśniczówka, Wilkołaz Wieś, Pułankowice, Kraśnik, Szastarka, Polichna Kraśnicka, Rzeczyca Kolonia, Rzeczyca, Potok Kraśnicki, Zaklików i Stalowa Wola Rozwadów.
Nowe perony są dobrze oświetlone i wyposażone w ławki i wiaty. Przygotowano oznakowanie oraz informację pasażerską. Wszystkie obiekty są wyższe, ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pociągu oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Sprawny przejazd na odcinku Kraśnik – Zaklików to efekt wymiany 35 km toru oraz 16 nowych rozjazdów. Dla planowanej elektryfikacji posadowiono już ponad 600 słupów sieci trakcyjnej.
Projekt modernizacji 100-kilometrowej trasy Stalowa Wola Rozwadów – Lublin połączonej z elektryfikacją zwiększy możliwości podróży w ruchu regionalnym m.in. od stacji Stalowa Wola Rozwadów do linii Warszawa – Lublin – Dorohusk (nr 7).
Całkowita wartość projektu „Prace na liniach kolejowych 68, 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów” to 367 mln zł netto. Dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (POPW) wynosi 311,9 mln zł.
Tekst i zdjęcia: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.