REKLAMA
Kolej Wiadomości
4 Minuty czytania

Rozpoczyna się przebudowa dworca w Łowiczu

Spółka PKP podpisała umowę na przebudowę dworca kolejowego Łowicz Główny. Wartość inwestycji to prawie 11 mln zł. Inwestycja zostanie zakończona do drugiej połowy 2023 roku.

 
Wizualizacja: Domagało Wnuk Architekci, www.pkp.plWizualizacja: Domagało Wnuk Architekci, www.pkp.pl
Wizualizacja: Domagało Wnuk Architekci, www.pkp.plWizualizacja: Domagało Wnuk Architekci, www.pkp.pl
Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych oraz inżynierem kontraktu, a także przekazały plac budowy. Dzięki realizowanej obecnie inwestycji obiekt w Łowiczu zmieni swoje oblicze. Z całą pewnością po przebudowie dworca uwagę pasażerów przyciągnie interesujący wygląd zewnętrzny. Będzie to połączenie zachowanych XIX-wiecznych fragmentów elewacji dworca z dobudowaną później, bardziej nowoczesną i modernistyczną częścią. Elewacja historyczna odzyska swoje dawne piękno. Odtworzone zostaną na niej między innymi boniowania, pilastry, sztukaterie czy gzymsy. Z kolei w projekcie wykończenia części nowoczesnej zastosowano okładziny elewacyjne z płyt włókno-cementowych w naturalnym piaskowym wybarwieniu. W miejscu istniejących horyzontalnych przeszkleń planowane jest wprowadzenie rytmicznych, pojedynczych otworów okiennych, wkomponowanych w układ okładziny elewacyjnej. Węższe przeszklenia, oprócz walorów wizualnych, zapewnią również dowolność w kształtowaniu układu pomieszczeń na pierwszym piętrze budynku. Ciekawym akcentem będzie motyw zaczerpnięty z ludowej wycinanki łowickiej. Pojawi się on w górnych narożnikach elewacji. Pomyślano również o efektownym podświetleniu nocnym elewacji.

Sporo zmian czeka na podróżnych wewnątrz budynku. Przestrzeń obsługi pasażerów zostanie zaaranżowana nowocześnie i w neutralnej kolorystyce. Wykończenie podłóg i częściowo ścian zaprojektowano z naturalnego kamienia kontrastującego z bielą sufitu listwowego z wkomponowanymi w niego podłużnymi oprawami oświetleniowym. We wnętrzu znajdą się również ergonomiczne ławki z drewnianymi siedziskami, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Na parterze oprócz poczekalni – holu, zlokalizowano toalety, pomieszczenia kas biletowych, lokal komercyjny oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Na piętrze zaplanowano duży lokal na wynajem i pomieszczenia dla spółek kolejowych. Ważnym usprawnieniem jest połączenie budynku dworca z przejściem do tunelu prowadzącego na perony.

– Rozpoczęcie przebudowy dworca Łowicz Główny to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnego miasta powiatowego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że modernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką Łowicza, ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Warszawy i Łodzi. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Łowicz Główny to czwarty dworzec w województwie łódzkim, po Rogowie, Wilkoszewicach i Gorzkowicach, gdzie ruszają prace budowlane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. To budynek szczególny, na wpół historyczny i współczesny, który przejdzie kompleksową przebudową, stając się dzięki niej obiektem nowoczesnym i spełniającym najwyższe standardy obsługi podróżnych. Akcentem lokalnym będzie umieszczenie w narożnikach elewacji dworca motywu z ludowej wycinanki łowickiej –
mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Podczas przebudowy budynku planuje się usunięcie barier architektonicznych oraz wprowadzenie szeregu usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, takich jak ścieżki   prowadzące, mapy dotykowe, oznaczenia w alfabecie Braille’a dla osób niewidomych i niedowidzących oraz windy. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami zostaną przystosowane również toalety.

Na dworcu zostanie wdrożonych szereg technologii, które sprawią, że stanie się on bardziej ekologiczny. Oświetlenie będzie wykonane z zastosowaniem energooszczędnych źródeł światła LED, a także zoptymalizowane dzięki zastosowaniu automatyki   w postaci czujników zmierzchowych i obecności. Ponadto na dachu budynku zaprojektowano 68 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Z kolei poprzez ocieplenie budynku, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz montaż kurtyn powietrznych przy wejściach do strefy obsługi podróżnych ograniczone zostaną straty ciepła. Natomiast system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę urządzeń i instalacji pozwoli zadbać o optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody w budynku.

Przebudowa dworca Łowicz Główny obejmie również jego bezpośrednie otoczenie, gdzie ułożona zostanie nowa nawierzchnia, a także zamontowane zostaną elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie) oraz uporządkowana zieleń.

Planowany termin zakończenia inwestycji to druga połowa 2023 roku. Jest ona finansowana ze środków własnych PKP S.A, a łączna wartość robót budowlanych to prawie 11 mln zł brutto. Dokumentację projektową przebudowy dworca opracowała pracownia Domagało Wnuk Architekci, a prace budowlane wykona Przedsiębiorstwo Budowlane Częstobud Damian Świącik z Częstochowy.

Źródło: tekst PKP S.A., www.pkp.pl
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA