Rozpoczyna się przebudowa dworca w Łowiczu
Spółka PKP podpisała umowę na przebudowę dworca kolejowego Łowicz Główny. Wartość inwestycji to prawie 11 mln zł. Inwestycja zostanie zakończona do drugiej połowy 2023 roku.
Sporo zmian czeka na podróżnych wewnątrz budynku. Przestrzeń obsługi pasażerów zostanie zaaranżowana nowocześnie i w neutralnej kolorystyce. Wykończenie podłóg i częściowo ścian zaprojektowano z naturalnego kamienia kontrastującego z bielą sufitu listwowego z wkomponowanymi w niego podłużnymi oprawami oświetleniowym. We wnętrzu znajdą się również ergonomiczne ławki z drewnianymi siedziskami, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Na parterze oprócz poczekalni – holu, zlokalizowano toalety, pomieszczenia kas biletowych, lokal komercyjny oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Na piętrze zaplanowano duży lokal na wynajem i pomieszczenia dla spółek kolejowych. Ważnym usprawnieniem jest połączenie budynku dworca z przejściem do tunelu prowadzącego na perony.
– Rozpoczęcie przebudowy dworca Łowicz Główny to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnego miasta powiatowego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że modernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką Łowicza, ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Warszawy i Łodzi. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Łowicz Główny to czwarty dworzec w województwie łódzkim, po Rogowie, Wilkoszewicach i Gorzkowicach, gdzie ruszają prace budowlane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. To budynek szczególny, na wpół historyczny i współczesny, który przejdzie kompleksową przebudową, stając się dzięki niej obiektem nowoczesnym i spełniającym najwyższe standardy obsługi podróżnych. Akcentem lokalnym będzie umieszczenie w narożnikach elewacji dworca motywu z ludowej wycinanki łowickiej – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Podczas przebudowy budynku planuje się usunięcie barier architektonicznych oraz wprowadzenie szeregu usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, takich jak ścieżki prowadzące, mapy dotykowe, oznaczenia w alfabecie Braille’a dla osób niewidomych i niedowidzących oraz windy. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami zostaną przystosowane również toalety.
Na dworcu zostanie wdrożonych szereg technologii, które sprawią, że stanie się on bardziej ekologiczny. Oświetlenie będzie wykonane z zastosowaniem energooszczędnych źródeł światła LED, a także zoptymalizowane dzięki zastosowaniu automatyki w postaci czujników zmierzchowych i obecności. Ponadto na dachu budynku zaprojektowano 68 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Z kolei poprzez ocieplenie budynku, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz montaż kurtyn powietrznych przy wejściach do strefy obsługi podróżnych ograniczone zostaną straty ciepła. Natomiast system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę urządzeń i instalacji pozwoli zadbać o optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody w budynku.
Przebudowa dworca Łowicz Główny obejmie również jego bezpośrednie otoczenie, gdzie ułożona zostanie nowa nawierzchnia, a także zamontowane zostaną elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie) oraz uporządkowana zieleń.
Planowany termin zakończenia inwestycji to druga połowa 2023 roku. Jest ona finansowana ze środków własnych PKP S.A, a łączna wartość robót budowlanych to prawie 11 mln zł brutto. Dokumentację projektową przebudowy dworca opracowała pracownia Domagało Wnuk Architekci, a prace budowlane wykona Przedsiębiorstwo Budowlane Częstobud Damian Świącik z Częstochowy.
Źródło: tekst PKP S.A., www.pkp.pl