REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Ruch dwujezdniowy na obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa

28 listopada GDDKiA wprowadziła ruch dwujezdniowy na obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa. Jest to finał rozpoczętej wiosną 2019 r. dobudowy drugiej jezdni na tej obwodnicy o długości ok. 6,4 km.

 
Zdjęcie: GDDKiA O/Szczecin
Zdjęcie: GDDKiA O/Szczecin
Inwestycja  o  łącznej  wartości  89 milionów złotych była dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Projekt był realizowany w formule  „Projektuj i buduj” przez konsorcjum firm STRABAG Infrastruktura Południe i STRABAG. Umowa została podpisana we wrześniu 2017 roku,  a  roboty zakończyły się zgodnie z terminami kontraktowymi.

Poprawiamy  bezpieczeństwo  i płynność  ruchu


Obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa powstała w latach 2005-2007 jako droga jednojezdniowa  z rezerwą pod drugą jezdnię. Od końca 2014 roku w związku z wieloma wypadkami kierunki ruchu na obwodnicy rozdzielała  bariera linowa.  Rozwiązanie to zapobiegło dalszym wypadkom śmiertelnym, ale docelowo konieczna była budowa drugiej jezdni. Dodatkowo  przekrój dwujezdniowy  zapewnia również  znacznie większą płynność ruchu i komfort przejazdu.  Warto przy tym podkreślić, że  obwodnica Kobylanki z obu stron sąsiaduje z odcinkami już wcześniej wykonanymi w standardzie dwujezdniowym, także dotychczas było to „wąskie gardło”.

Nie tylko druga jezdnia


W ramach inwestycji,  oprócz dobudowy drugiej jezdni,  na obwodnicy Kobylanki została również zrealizowana droga wspomagająca Niedźwiedź – Zdunowo  o długości 3,2 km położona na północ od DK10. Droga ta została udostępniona kierowcom pod koniec sierpnia tego roku. Powstała również nowa łącznica na węźle Kobylanka, która zastąpiła wcześniejszy zjazd na stary przebieg DK10, gdzie dochodziło do przypadków wjechania pojazdów „pod prąd”. Prace budowlane objęły też  kompleksowy  remont pierwszej jezdni obwodnicy, której nawierzchnia miała już kilkanaście lat.

Mamy drogę ekspresową od granicy Szczecina  do obwodnicy Stargardu


Wspomniana powyżej budowa drogi wspomagającej umożliwiła likwidację skrzyżowania prowadzącego do miejscowości Niedźwiedź na dwujezdniowym fragmencie DK10 od Szczecina do węzła Kobylanka. Zapewniona została alternatywa dla pojazdów wolnobieżnych, które nie mogą poruszać się drogą ekspresową. Działania  inwestycyjne  prowadzone w ramach budowy drugiej jezdni obwodnicy Kobylanki umożliwiły  również  wprowadzenie  oznakowania drogi ekspresowej na odcinku DK10 od granicy miasta Szczecin do węzła Kobylanka  o długości 6,6  km.  Łącznie z obwodnicą Kobylanki daje to 13 km DK10, która zyskała 28 listopada 2020 r. standard drogi ekspresowej. 

Źródło: GDDKiA O/Szczecin
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA