Znaczenie Naftoportu dla bezpieczeństwa energetycznego
Gdański terminal jest jednym z najważniejszych elementów systemu zaopatrzenia Polski w ropę i paliwa. Rozbudowa Naftoportu wzmacnia jego rolę, szczególnie po wstrzymaniu importu ropy z Rosji. Obiekt obsługuje ponad 50% przeładunków Portu Gdańsk i zapewnia dostawy dla rafinerii w Gdańsku, Płocku oraz zakładów w krajach ościennych.
W 2024 r. Naftoport obsłużył rekordowe 489 tankowców, przeładowując ponad 40 mln ton surowców. Zbliżenie się do granic technicznych terminalu potwierdziło potrzebę jego rozbudowy.
Zakres inwestycji i parametry nowego stanowiska
Rozbudowa Naftoportu obejmuje budowę szóstego stanowiska przeładunkowego – „W”, które zwiększy przepustowość terminalu do 49 mln ton rocznie. Powstaną nowe estakady rurowe, nabrzeże, drogi dojazdowe, infrastruktura techniczna oraz systemy ochrony środowiska.
Nowe stanowisko będzie drugim w obiekcie przystosowanym do obsługi największych tankowców świata – VLCC o długości ponad 300 m i zanurzeniu do 15 m. Jednocześnie możliwa będzie obsługa czterech dużych zbiornikowców.
Wpływ inwestycji na gospodarkę i rynek budowlany
Rozbudowa Naftoportu stanowi również impuls rozwojowy dla regionu. Projekt generuje zlecenia dla branży budowlanej i hydrotechnicznej oraz nowe miejsca pracy. Generalnym wykonawcą jest gdańska Korporacja Budowlana DORACO sp. z o.o., mająca wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji hydrotechnicznych.
Zakończenie prac budowlanych przewidziano na drugą połowę 2028 r. Wartość inwestycji to ok. 455 mln zł netto.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
