Składająca się z 7 stalowych segmentów i ważąca prawie 230 ton konstrukcja trafiła na miejsce budowy drogą wodną. Jednocześnie to jeden z pięciu kontraktów Budimeksu na rynku niemieckim.
Przetarg na wyburzenie starego i wybudowanie nowego mostu o wartości 5,1 mln euro brutto największy polski generalny wykonawca wygrał pod koniec 2021 roku. Inwestycję tę Budimex SA realizuje wspólnie ze spółką zależną Grupy – Budimex Bau GmbH.
Nowy most powstaje w Liepe na wschodzie Niemiec. Przez tę miejscowość przepływa Kanał Odra-Havela, czyli droga, łącząca Odrę z siecią dróg wodnych w Niemczech. W pobliżu konstrukcji znajduje się jedna z największych podnośni statków w Europie. Geometria budowanego przez polską firmę mostu pozwoli usunąć filary dotychczasowej konstrukcji mostowej, które były przeszkodą nawigacyjną. Dodatkowo przez most w Liepe przebiega jedna z najważniejszych brandenburdzkich ścieżek rowerowych.
– Ta stalowa konstrukcja została najpierw wyprodukowana jako 7 pojedynczych stalowych segmentów, które połączono w jedną całość. Ważąca prawie 230 ton kompozycja została załadowana na ponton w stoczni w Szczecinie i przewieziona drogą wodną do Liepe. Przy pomocy 2 specjalnie wyposażonych dużych pontonów, sterowanych przez pchacze, konstrukcja była podnoszona i ustawiana w odpowiednim miejscu, a następnie została opuszczona i nasadzona na przygotowanych przyczółkach – mówi Michał Falkowski, Kierownik Projektu w Budimex Bau GmbH.
Ze względu na obszar ochrony przyrody wszelki transport materiałów i sprzętu na stronę południową musiał odbywać się drogą wodną. Operacja przewiezienia dźwigara jest zwieńczeniem pracy blisko 20 specjalistów i inżynierów firmy Budimex.