REKLAMA
Mosty Wiadomości
2 Minuty czytania

Ruszyła budowa mostu na Sanie w Stalowej Woli

29 września 2023 roku w Stalowej Woli uroczyście wbito pierwszą łopatę pod budowę nowego mostu na rzece San. Wykonawcą nowego mostu i fragmentu drogi wojewódzkiej nr 855 jest spółka STRABAG.

Zdjęcie: STRABAG Sp. z o.o., www.strabag.pl

STRABAG rozpoczął budowę mostu na rzece San w Stalowej Woli, wraz z nowym fragment drogi wojewódzkiej nr 855. Nowa przeprawa powstanie nad rzeką San oraz Bukowa. Umowa o wartości 377,5 mln zł brutto na realizację tej inwestycji podpisana została z Podkarpackim Zarządem Dróg Wojewódzkich 6 września 2023 r.

Zakres robót obejmuje budowę w nowym śladzie oraz rozbudowę istniejącego odcinka DW 855 o długości 4,6 km, budowę mostu na rzece San oraz rzece Bukowa, budowę trzech wiaduktów drogowych oraz budowę obiektów inżynierskich – 5 przepustów.

Most będzie miał długość 1,76 km i będzie to najdłuższy most na Podkarpaciu w sieci dróg wojewódzkich. Składać się będzie z 4 sekcji – niezależnych pomostów, którym nadano odrębne nazwy: estakada południowa, most główny, estakada dojazdowa, estakada północna. Główna część mostu będzie posiadać konstrukcję wantową z dwoma pylonami i wykonana będzie w technologii extradosed, która łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Wiadukty wykonane będą w konstrukcji ramowej jednonawowej. Do realizacji tej inwestycji wykorzystane zostanie ponad 40 tys. m3 betonu, 7 tys. ton stali zbrojeniowej, a także pale prefabrykowane, których łączna długość to ok. 20 km.

Obiekt będzie realizowany w technologii szalunku przejezdnego MSS. Rozwiązanie to jest rzadko stosowane w Polsce. Technologia MSS jest rozszerzeniem metody deskowania stacjonarnego o elementy ruchome (przejezdne). Deskowanie o odpowiedniej geometrii przesuwane jest wzdłuż osi obiektu z podpory na podporę.

– Budowa drogi DW 855 Zaklików – Stalowa Wola z mostem na Sanie stanowi niewątpliwie wyzwanie inżynierskie. Konstrukcja mostu typu extradosed, zastosowana technologia MSS, rozpiętość przęseł oraz tereny zalewowe, na których powstawać będzie obiekt wymagają od zespołu realizującego dużego zaangażowania i odpowiedniej wiedzy technicznej oraz doświadczenia. Jestem przekonany, że zespół STRABAG sprosta temu wyzwaniu i zrealizujemy ten trzeci pod względem długości most w Polsce zgodnie z oczekiwaniami Zamawiającego i w zakładanym terminie – Waldemar Wójcik, Członek Zarządu STRABAG.

W ramach realizowanego zadania wybudowane będzie także oświetlenie, chodniki, ciągi pieszo- rowerowe, przepusty drogowe zintegrowane z przejściami dla zwierząt, płotki dla płazów oraz przebudowany zostanie wał przeciwpowodziowy. Inwestycja powstaje w ramach programu „Mosty dla regionów”, którego celem jest uzupełnienie lokalnej infrastruktury drogowej o brakujące przeprawy mostowe. Zakończenie realizacji planowane jest na listopad 2026 roku.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA