Ruszyła budowa S7 Szczepanowice – Widoma
11 września 2019 r. symbolicznym wbicie łopaty rozpoczęto budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Szczepanowice – Widoma. Spółka Mota-Engil Centra Europe zrealizuje ten odcinek drogi S7 do 2021 r.
Droga ekspresowa S7 na odcinku od węzła Szczepanowice do węzła Widoma będzie miała 13,1 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowane zostaną dwa węzły: Szczepanowice i Widoma. Z obydwóch węzłów zjechać będzie można na drogę krajową nr 7. Powstanie 10 wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt, trzy przejazdy gospodarcze pod S7 i jedna estakada. Estakada w Szczepanowicach będzie najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku, o długości 681 m w przypadku nitki lewej i 689 m nitki prawej. Przebiegać będzie nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą.
Zakres inwestycji:
– budowa drogi ekspresowej S7 z pasem dzielącym ziemnym oraz pasami awaryjnymi,
– budowa węzłów drogowych łączących S7 z istniejącym układem komunikacyjnym oraz obiektów inżynierskich w ciągu planowanej drogi ekspresowej i dróg krzyżujących się z nią (wraz z wykonaniem, w niezbędnym zakresie, korekty przebiegu tych dróg na odcinkach dojazdów do obiektów),
– budowę elementów odwodnienia drogi i obiektów towarzyszących, dróg dojazdowych, urządzeń bezpieczeństwa ruchu, infrastruktury technicznej.
Parametry techniczne drogi ekspresowej S7:
– prędkość projektowa 100 km/h (na terenie Krakowa 80 km/h),
– szerokość pasa ruchu 3,5 m, pasa dzielącego jezdnie (z opaskami) 12 m, pasy awaryjne 2×2,5 m,
– minimalna szerokość pobocza gruntowego 0,75 m,
– skrajnia pionowa (wysokość od nawierzchni do spodu wiaduktu) minimum 5 metrów, a na terenie kolejowym minimum 7 m.
Koszt inwestycji wynosi ponad 508 mln zł, a gwarancja jakości 10 lat.
Kalendarium
15 stycznia 2015 r. – uzyskanie decyzji środowiskowej
8 stycznia 2018 r. – podpisanie umowy na projekt i budowę (Mota-Engil Central Europe S.A.)
23 sierpnia 2019 r. – uzyskanie decyzji ZRID,
28 sierpnia 2019 r. – przekazanie wykonawcy placu budowy,
11 września 2019 r. – wbicie pierwszej łopaty,
2021 r. – zakończenie realizacji inwestycji.
Małe odcinki realizacyjne
Blisko 56 kilometrowy odcinek S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa został podzielony na mniejsze odcinki realizacyjne: Miechów-Szczepanowice, węzeł Szczepanowice (z węzłem) – węzeł Widoma (z węzłem), węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska. Droga ekspresowa stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Nowa droga będzie miała osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, węzeł zespolony Kraków Mistrzejowice, węzeł zespolony Kraków Grębałów.
Ekspresowe połączenie Warszawy z Krakowem
Droga ekspresowa S7 powstaje, by usprawnić ruch na kierunku północ-południe. Połączy bezpośrednio Gdańsk, Warszawę i Kraków. Wybudowanie drogi ekspresowej S7 przyczyni się do skrócenia czasu podróży, zwiększenia przepustowości i płynności ruchu, poprawy bezpieczeństwa ruchu na drodze istniejącej, zmniejszenia wypadkowości, poprawy warunków życia mieszkańców miejscowości zlokalizowanych w sąsiedztwie istniejącej drogi krajowej nr 7, aktywizacji gospodarczej terenów położonych w otoczeniu inwestycji, uporządkowania układu komunikacyjnego w północno-wschodnim obszarze Krakowa oraz odciąży miasto z ruchu tranzytowego. Poprzez węzeł Mistrzejowice połączy się z drogą ekspresową S52 (Północną Obwodnicą Krakowa), odciążając Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa.
Tekst: GDDKiA O/Kraków
Zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury