Estakada ES-22 na S19
Na odcinku drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik realizowanych jest osiem estakad, pięć wiaduktów oraz cztery przejścia dla zwierząt – dwa dla zwierząt średnich oraz po jednym dla zwierząt dużych i małych. Estakada ES-22 stanowi jeden z trzech kluczowych obiektów inżynieryjnych powstających na tym fragmencie trasy. Konstrukcja wykonywana jest w technologii nasuwania podłużnego, a proces zbrojenia i betonowania prowadzono bezpośrednio na placu budowy.
Lokalizacja i rozwiązania projektowe
Obiekt zlokalizowany jest pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa w gminie Strzyżów. Ze względu na ukształtowanie terenu oraz wymagania projektowe estakadę podzielono na dwa niezależne ustroje – ES-22.1 oraz ES-22.2 – połączone 169-metrowym nasypem.
Forma architektoniczna została dostosowana do warunków terenowych. Zastosowano prostą, sześcioprzęsłową konstrukcję kablobetonową, jednodźwigarową dla każdej z nitek obiektu. Dźwigary mają przekrój skrzynkowy o stałej wysokości, odpowiedniej do rozpiętości oraz technologii nasuwania podłużnego, co zapewnia spokojną i jednolitą linię estakady.
ES-22.1 – parametry konstrukcyjne
Ustrój ES-22.1 ma długość około 320 m. Zrealizowano łącznie 25 nasunięć: 12 segmentów dla jezdni prawej oraz 13 dla jezdni lewej. Średnie tygodniowe tempo prac wynosiło około 24 m, przy długości segmentów od 10 do 30 m. Konstrukcję oparto na siedmiu podporach, z których najwyższe osiągają około 34 m. Posadowienie wykonano na 378 palach o łącznej długości 9 053 m.
ES-22.2 – druga część estakady
Drugi ustrój, ES-22.2, ma około 240 m długości. Powstał w ramach 22 nasunięć, po 11 dla każdej jezdni, przy średnim tempie 24 m tygodniowo. Długości segmentów mieściły się w przedziale od 19 do 24 m. Konstrukcja została oparta na siedmiu podporach, z których najwyższa ma około 35 m. Posadowienie wykonano na 396 palach o łącznej długości 9 930 m.
Estakada ES-22 w liczbach
W ramach realizacji estakady ES-22 wykonano łącznie:
- 774 pale o łącznej długości 18,9 km,
- 5,7 tys. ton stali zbrojeniowej,
- blisko 644 tony stali sprężającej,
- 51 712 m³ betonu.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
