REKLAMA
Drogi Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

S19 południowa obwodnica Białegostoku ze zmodyfikowaną DŚU

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) utrzymał w mocy, a częściowo zmienił decyzję środowiskową (DŚU) dla odcinka drogi ekspresowej S19 Choroszcz – Ploski wraz z budową drogi krajowej nr 65 Kudrycze – Grabówka. Najistotniejszą zmianą jest wydłużenie mostu nad doliną Narwi z 159 do 660 metrów.

S19 południowa obwodnica Białegostoku ze zmodyfikowaną DŚU
Zdjęcie: GDDKiA O/Białystok, www.gov.pl/web/gddkia-bialystok/
Spis treści

Skuteczne odwołanie

Zmieniona DŚU obejmuje trzy odcinki realizacyjne S19 o łącznej długości ok. 40 km oraz blisko 14 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 65. GDOŚ uwzględnił część odwołań od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, w tym wniosek dotyczący przeprawy przez dolinę Narwi w rejonie miejscowości Ploski. Uznano za konieczne wydłużenie obiektu do 660 m, co pozwoli na objęcie estakadą całej szerokości doliny rzecznej.

Cenna cała dolina

Jak wskazano w uzasadnieniu decyzji, zmiana ma na celu zachowanie drożności międzynarodowego korytarza ekologicznego Dolina Górnej Narwi GKPn-23A. Obszar ten należy do sieci Natura 2000 i stanowi jeden z najcenniejszych w Europie kompleksów siedlisk wodno-błotnych. GDOŚ podkreślił, że 660-metrowy most krajobrazowy, z przęsłem nurtowym o długości 60 m i skrajnią pionową minimum 5 m na 70% długości obiektu, zapewni ochronę warunków siedliskowych oraz umożliwi swobodne przemieszczanie się zwierząt w obrębie doliny.

Inne zmiany w DŚU

W zmodyfikowanej decyzji wprowadzono również dodatkowe działania minimalizujące oddziaływanie inwestycji na środowisko. Przewidziano m.in. łagodniejsze nasypy pod istniejącą DK19 w celu poprawy warunków migracji zwierząt, badania i zabezpieczenie budynków przed drganiami w trakcie prac, wykonanie siedlisk zastępczych dla trzmieli i innych zapylaczy, a także zagospodarowanie terenów przyległych poprzez tworzenie łąk kwietnych.

Czas na analizę zmian

Zmieniona DŚU zostanie poddana analizie pod kątem niezbędnych rozwiązań technicznych i wynikających z nich uwarunkowań ekonomicznych. Jeśli nie zostaną złożone skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, dokument stanie się prawomocny. Wówczas możliwe będzie ogłoszenie przetargów na poszczególne odcinki realizacyjne jeszcze pod koniec 2025 r. lub na początku 2026 r. Podpisanie umów w formule „Projektuj i buduj” planowane jest do końca 2026 r.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.