REKLAMA
Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

Podłęże–Piekiełko: Stacja Rabka Zaryte oddana do użytku

Zakończono prace na pierwszym odcinku inwestycji Podłęże–Piekiełko. Od 14 grudnia pociągi ponownie kursują do Rabki Zaryte, co oznacza oddanie do eksploatacji pierwszego fragmentu modernizowanej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podłęże–Piekiełko – stacja Rabka Zaryte oddana do użytku
Stacja Rabka Zaryte, fot. Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe, www.plk-sa.pl
Spis treści

Pierwszy gotowy odcinek projektu Podłęże–Piekiełko

Oddany do ruchu odcinek rozpoczyna się za stacją Chabówka i prowadzi przez Rabkę-Zdrój do stacji Rabka Zaryte. Do eksploatacji przekazano ponad 6 km nowych, zelektryfikowanych torów, po których pociągi mogą poruszać się z prędkością do 100 km/h. Jest to pierwszy ukończony fragment modernizowanej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, stanowiącej część projektu Podłęże–Piekiełko.

W ramach zadania wybudowano siedem mostów i jeden wiadukt, dwa skrzyżowania bezkolizyjne oraz dwa przejścia podziemne. Bezpieczeństwo ruchu zwiększono dzięki modernizacji trzech przejazdów kolejowo-drogowych. Uzupełnieniem inwestycji jest nowy układ dróg i chodników, poprawiający komunikację w Rabce-Zdroju.

Nowa infrastruktura dla pasażerów

Na przystanku Rabka-Zdrój oraz stacji Rabka Zaryte powstały nowoczesne perony, umożliwiające wygodne i bezpieczne korzystanie z kolei. Infrastruktura została dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności dzięki zastosowaniu wind, pochylni oraz ścieżek naprowadzających. Całość oświetlają energooszczędne oprawy LED.

Elementy wyposażenia przystanku Rabka-Zdrój, w tym wiaty, ławki i tablice informacyjne, zaprojektowano zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi, nawiązując formą do estetyki kolei z XIX wieku.

Powrót połączeń kolejowych po latach

Od 14 grudnia pociągi regionalne rozpoczęły regularne kursy na trasie Chabówka – Rabka Zaryte, co oznacza przywrócenie ruchu pasażerskiego na tym odcinku po blisko 20 latach przerwy. Już od 31 sierpnia składy docierają do przystanku Rabka-Zdrój.

Zmodernizowana infrastruktura umożliwia bezpośrednie połączenia m.in. z Krakowem, Zakopanem, Nowym Targiem, Skawiną oraz Suchą Beskidzką. Po zakończeniu całego projektu Podłęże–Piekiełko linia ta stanie się najszybszą trasą kolejową prowadzącą w kierunku Zakopanego i Nowego Sącza.

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.