REKLAMA
Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Stan budowy kładki Kazimierz – Ludwinów

Będzie miała ok. 130 m długości, prawie 14 m szerokości. Połączy bulwar Inflancki pomiędzy ul. Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ul. Ludwinowskiej. Budowa kładki dla pieszych i rowerzystów trwa już 12 miesięcy.

Zdjęcie: Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie, www.zim.krakow.pl

Budowa kładki ruszyła w styczniu 2024 r. Spółka Primost Południe zajęła się przebudową sieci instalacji podziemnych, głównie w takich branżach jak sanitarna i elektryczna. Przebudowany został gazociąg, sieć elektryczna średniego i niskiego napięcia oraz sieć oświetleniowa.

Następnie, wiosną 2024 r. rozpoczęły się pierwsze prace w branży mostowej. Wykonano przegrody przeciwfiltracyjne i zrealizowano zabezpieczenie wykopów z grodzic stalowych. Pozwoliło to na rozpoczęcie latem robót przy wwiercaniu pali wielkich średnic: najpierw po stronie Kazimierza, a następnie Ludwinowa. Co ważne, aby zminimalizować ingerencję w bulwary oraz ograniczyć uciążliwość dla okolicznych mieszkańców, szczególnie po stronie Kazimierza, dostawa ciężkiego sprzętu odbywała się drogą wodną z pominięciem układu ścieżek i chodników.

Równolegle projektanci pracowali nad korektami do projektu kładki w celu zmniejszenia ingerencji konstrukcji w krajobraz. Zaproponowane rozwiązania – dzięki którym stało się możliwe obniżenie pomostów oraz najazdu po stronie Kazimierza o około 2 m – zyskały pozytywną opinię Wojewódzkiego Małopolskiego Konserwatora Zabytków. Korekta projektu – jako zmiana nieistotna – pozwoli na zachowanie charakterystycznej formy kładki przy jednoczesnym zmniejszeniu ingerencji konstrukcji kładki w krajobraz i jeszcze większą ochronę drzew rosnących po stronie Kazimierza.

Po zrealizowaniu pali wielkich średnic po obu stronach rzeki, rozpoczęła się budowa podpór kładki. Na wykonanych latem i jesienią fundamentach przeprawy, montowane było zbrojenie wraz z deskowaniem, zalewane następnie betonem architektonicznym. Taka operacja realizowana była krok po kroku aż do wykonania wszystkich segmentów podpór, które zakończono w grudniu 2024 r. W następnej kolejności, po uzyskaniu odpowiedniej wytrzymałości, na betonowych korpusach zamontowane zostaną tzw. segmenty startowe, będące połączeniem pomiędzy podporami a pomostami kładki.

W kolejnych miesiącach wykonawca zajmie się konstrukcją stalową kładki, która będzie montowana do segmentów startowych. Krok po kroku instalowane będą poszczególne segmenty pomostów aż do wykonania ciągłego ustroju nośnego łączącego oba brzegi Wisły. Po zakończeniu montażu konstrukcji stalowej rozpoczną się prace wykończeniowe w zakresie dojazdów, nawierzchni, balustrad i zagospodarowania terenu. Cała inwestycja ma się zakończyć w połowie 2026 r.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA