REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Stan techniczny dróg krajowych – najważniejsze wnioski z raportu GDDKiA

Coroczny raport GDDKiA przedstawia aktualny stan techniczny dróg krajowych, wskazując odcinki wymagające remontów oraz kierunki dalszych działań. Ocena nośności i równości nawierzchni pozwala skutecznie planować inwestycje w poprawę stanu technicznego dróg krajowych.

Stan techniczny dróg krajowych – analiza raportu GDDKiA
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/

Poprawiający się stan techniczny dróg krajowych

Z najnowszych danych wynika, że nawierzchnia autostrad w 86% jest w stanie dobrym, a dróg ekspresowych – w ponad 90%. Modernizacje koncentrują się na odcinkach w stanie ostrzegawczym i złym. W najbliższych trzech latach na remonty GDDKiA przeznaczy niemal 1,2 mld zł, a do 2030 r. na przebudowę starych dróg krajowych – ok. 15 mld zł.

W porównaniu z 2002 r. stan techniczny dróg krajowych znacznie się poprawił: wówczas jedynie 37% nawierzchni było w dobrym stanie, podczas gdy w 2024 r. odsetek ten przekroczył 60%.

Priorytety remontowe i sieć dróg szybkiego ruchu

Odcinki w stanie złym wymagają natychmiastowych działań, natomiast te w stanie ostrzegawczym – pilnego zaplanowania prac. Najstarsze fragmenty autostrad i dróg ekspresowych, m.in. A2 czy S7, przechodzą zabiegi naprawcze wynikające z naturalnego cyklu życia nawierzchni.

Drogi krajowe klasy GP i G pozostają w gorszym stanie: 35% z nich oceniono jako dobre, a 26% jako złe.

Modernizacja istniejącej sieci

Nowe drogi ekspresowe – m.in. S6, S7, S8, S10, S11, S12, S16, S17 i S19 – przejmują ruch ze starych dróg krajowych, poprawiając bezpieczeństwo i odciążając lokalną sieć. Jednocześnie modernizowane są kluczowe odcinki DK22, DK25, DK36, DK92, DK45, DK65 i DK91.

W Planie remontów na lata 2026–2028 ujęto 271 zadań o łącznej długości 570 km oraz 140 zadań na obiektach inżynierskich, o łącznej wartości ok. 1,2 mld zł.

Jak badany jest stan techniczny dróg krajowych

Raport obejmuje ponad 17,8 tys. km dróg zarządzanych przez GDDKiA oraz 472 km autostrad koncesyjnych. Diagnostyka wykorzystuje specjalistyczne urządzenia, w tym profilografy laserowe, ugięciomierze dynamiczne i system LCMS. Badania pozwalają określić nośność, równość, stan powierzchni oraz właściwości przeciwpoślizgowe.

Znaczenie raportu dla planowania inwestycji

Raport o stanie technicznym dróg krajowych jest kluczowym narzędziem planistycznym. Wyniki analiz służą do wyznaczania priorytetów remontowych oraz przygotowywania wniosków o dofinansowanie projektów drogowych.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.