Rozbudowa stanowiska przeładunku paliw płynnych w Porcie Gdynia
27 listopada 2025 r. podpisano umowę na realizację rozbudowy stanowiska przeładunku paliw płynnych w Porcie Gdynia. W wydarzeniu uczestniczył wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Projekt o wartości 174 mln zł zrealizuje Budimex SA w formule „zaprojektuj i wybuduj”, na podstawie koncepcji przygotowanej przez AQUAPROJEKT. Inwestycja stanowi element infrastruktury krytycznej, istotnej dla bezpieczeństwa energetycznego państwa.
Zwiększona przepustowość i modernizacja infrastruktury
Modernizacja umożliwi obsługę jednostek o nośności do 170 tys. DWT (wcześniej 55 tys. DWT). Zanurzenie wzrośnie z 11,5 m do 14,2 m, a długość stanowiska osiągnie 300 m. Przepustowość roczna zwiększy się z 3,2 mln ton do 6 mln ton. W ramach prac powstanie nowy pomost przeładunkowy, zostanie rozbudowany system dalb, pojawią się dodatkowe monitory przeciwpożarowe oraz nowy budynek przepompowni. Akwen pogłębiony zostanie do –16 m.
Powiązanie z bazą PERN w Dębogórzu
Stanowisko połączone jest z bazą paliw PERN 12-kilometrowym rurociągiem. W Dębogórzu powstały trzy nowe zbiorniki o pojemności 150 tys. m³, zwiększając łączną pojemność magazynową do ponad 500 tys. m³. Rozbudowano też nalewnię cystern kolejowych, zwiększając jej przepustowość o 4 000 m³ na dobę. Integracja obu obiektów wzmacnia krajowy system logistyki paliw.
Harmonogram
Na przygotowanie dokumentacji zaplanowano 450 dni, a na realizację prac budowlanych 1 000 dni. Zakończenie inwestycji przewidziano na 2028 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
