REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

STRABAG wybudował obwodnicę Kędzierzyna-Koźla

7 listopada 2022 r., po 26 miesiącach od dnia rozpoczęcia prac budowlanych, zgodnie z zapisami umowy został oddany do użytku ponad 14-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 40. Wykonawcą obwodnicy była spółka STRABAG.

 
Zdjęcie: STRABAG Sp. z o.o., www.strabag.pl
Zdjęcie: STRABAG Sp. z o.o., www.strabag.pl
Trasa została zaprojektowana i wybudowana w nowym śladzie, a inwestycja tworzy nowy ciąg komunikacyjny. Obwodnica umożliwi wyprowadzenie ruchu pojazdów, a w szczególności transportów przewożących niebezpieczne substancje z zakładów chemicznych, zlokalizowanych na terenach przemysłowych spółki Blachownia Holding SA, z dotychczasowego odcinka drogi krajowej nr 40, przebiegającego ulicami wschodniej części Kędzierzyna-Koźla oraz miejscowości Sławięcice i Ujazdu.

W ramach inwestycji powstała jednojezdniowa droga krajowa o długości 14,33 km wykonana w nawierzchni bitumicznej. Powstało 18 obiektów inżynierskich – wiadukty i mosty, w tym nad Kanałem Gliwickim i rzeką Kłodnicą. Realizacja jest przedłużeniem istniejącego północnego fragmentu obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, która wyprowadzi ruch w kierunku węzła autostrady A4. Nowy odcinek drogi na pierwszych 6,5 kilometrach został wybudowany w układzie 2+1, czyli z dwoma pasami w jednym kierunku i jednym pasem w przeciwnym. Ruch na takich drogach odbywa się naprzemiennie odcinkami jedno- i dwupasmowymi. Standard 2+1 jest ceniony w krajach skandynawskich i zdobywa coraz większą popularność na polskich drogach.

W ciągu trasy zostały wybudowane cztery skrzyżowania w kształcie rond, w tym dwa turbinowe, dwa miejsca przeznaczone do ważenia pojazdów, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz ekrany akustyczne. Zainstalowano ekrany przeciwolśnieniowe, elementy systemu zarządzania ruchem oraz nowe oświetlenie trasy. W celu ochrony środowiska powstały przejścia dla zwierząt, gadów i płazów.

– Dzisiejsze otwarcie jest uwieńczeniem prac zespołu pracowników STRABAG, który doprowadził do powstania ponad 14 km drogi. Jestem dumny, że byliśmy odpowiedzialni za budowę tak potrzebnej i długo oczekiwanej przez mieszkańców inwestycji Kędzierzyna-Koźla, Ujazdu i Sławięcic. To także dobra wiadomość dla kierowców, szczególnie pojazdów ciężkich, które zmuszone były do przejazdu wąskimi ulicami miejscowości położonych w ciągu DK40. To niejedyny odcinek drogi szybkiego ruchu, który realizujemy na zlecenie GDDKiA w woj. opolskim Przypomnę, że STRABAG buduje pierwszy na Opolszczyźnie, blisko 6. kilometrowy odcinek drogi krajowej w technologii betonowej, w ciągu DK46, od granicy województwa opolskiego i dolnośląskiego do obwodnicy Paczkowa –
powiedział Sławomir Sosnowski, Członek Zarządu STRABAG Infrastruktura Południe. 

 Inwestycja realizowana przez STRABAG ma duże znaczenie dla rozwoju całego regionu. Nowa obwodnica wyprowadzi ruch pojazdów z Kędzierzyna-Koźla i Ujazdu oraz usprawni ruch w kierunku węzła autostradowego A4. Jej budowa przyczyni się do zwiększenia dostępności komunikacyjnej regionu i skrócenia czasu podróży.

Źródło: tekst STRABAG Sp. z o.o., www.strabag.pl
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA