![Zdjęcie: STRABAG Sp. z o.o., www.strabag.pl](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2023/Wrzesień/5/_resampled/ResizedImage600449-tunel-Galkow.png)
Tunel został wybudowany w technologii podstropowej, posadowienie oraz ściany tunelu wykonane w formie kombinowanych ścianek szczelnych o przekroju zamkniętym-skrzynkowym z grodzic stalowych. Grodzice stalowe zostały zespolone na wytwórni tworząc w ten sposób gotowy produkt w postaci pala stalowego. Opisywane ściany tunelu zostały zwieńczone żelbetowym oczepem. Szerokość tunelu wynosi 11,69 m, a długość przejazdu pod układem torowym 28,13 m. Długość całkowita obiektu, wraz z najazdami to 335 metry. W tunelu, nad którym znajduje się 5 torów linii kolejowych poprowadzona została jednia o szerokości 7 m oraz wytyczony został ciąg pieszo-rowerowy.
– Dzisiaj, patrząc na efekty naszej pracy, cieszymy się że mieszkańcy Gałkowa Dużego i Gałkowa Małego oraz gminy Koluszki mogą od teraz korzystać z nowoczesnej infrastruktury drogowej, dzięki której podniosło się bezpieczeństwo oraz komfort podróży w tym miejscu. Realizacja tego kontraktu, mimo złożoności prac i prowadzenia ich przy ciągłym ruchu kolejowym, przebiegła sprawnie i zgodnie z założonym harmonogramem, za co chcę podziękować całemu zespołowi pracującemu na tej budowie – Michał Bracha, Dyrektor Kontraktu w Dyrekcji Autostrad i Dużych Projektów STRABAG.
Zakres wykonanych prac obejmował również roboty branżowe, w tym przebudowę wszystkich sieci. Tunel wyposażony został również w specjalny system odwodnienia i przepompownię wody, w celu skutecznego odprowadzania wód deszczowych.
Tunel, będący jedną z największych inwestycji w gminie, powstał w miejscu dotychczasowego przejazdu kolejowego i wraz z przebudową lokalnej drogi pomiędzy Gałkowem Dużym i Gałkowem Małym w gminnie Koluszki znacząco poprawi bezpieczeństwo zarówno podróżujących koleją, jak i kierujących pojazdami.