Akredytacją objęto już 28 najważniejszych badań, a katalog badań to aż 136 pozycji. Tym razem laboratorium drogowe odwiedzili studenci Politechniki Śląskiej. Spotkanie było też okazją do przekazania wiedzy i doświadczeń z wykonywanych badań terenowych i laboratoryjnych. Studenci mieli okazje poznać zakres badań pięciu zespołów.
Zespół Gruntów i Geotechniki
Wewnątrz tego zespołu GDDKiA bada grunty podłoża, materiały do budowy nasypów, kruszyw i mieszanek związanych spoiwami hydraulicznymi. Realizowane są również polowe badania podłoża gruntowego i robót ziemnych oraz materiałów do zimowego utrzymania dróg, m.in.: uziarnienie, wilgotność naturalna, wskaźnik zagęszczenia, maksymalna gęstość objętościowa szkieletu gruntowego, współczynnik filtracji, granica plastyczności, granica płynności, zawartość części organicznych, wskaźnik nośności CBR, badania fizykochemiczne soli drogowej.
Zespół Kruszyw
Określa właściwości kruszyw w zakresie przydatności do mieszanek mineralno-asfaltowych, produkcji betonu oraz mieszanek związanych i niezwiązanych, przeznaczonych do zastosowania w warstwach podbudowy lub nawierzchni z kruszywa niezwiązanego, m.in.: uziarnienie, odporność na rozdrabnianie, mrozoodporność, wskaźnik piaskowy, wskaźnik nośności CBR, współczynnik filtracji, reaktywność alkaliczna kruszyw, wskaźnik kształtu, wskaźnik różnoziarnistości, zawartość pyłów.
Zespół Asfaltów i Mieszanek Mineralno-Asfaltowych
Do najważniejszych zadań w tym zespole należą: badania lepiszcza asfaltowego, mieszanek mineralno-asfaltowych i zagęszczonych warstw nawierzchni bitumicznych. Zespół bada m.in. uziarnienie, zawartość lepiszcza, gęstość, zawartość wolnej przestrzeni, spływność lepiszcza, odporność na deformacje trwałe, wrażliwość na działanie wody, grubość warstwy, wskaźnik zagęszczenia warstwy czy też szczepność warstw nawierzchni.
Zespół Betonów i Materiałów Wiążących
Prowadzi badania mieszanek betonowych, stwardniałego betonu, betonowych i kamiennych prefabrykowanych elementów drogowych, cementu i mieszanek związanych hydraulicznie. Weryfikuje m.in.: konsystencję, zawartość powietrza w mieszance betonowej, wytrzymałość na ściskanie, mrozoodporność, nasiąkliwość, głębokość penetracji wody pod ciśnieniem, wytrzymałość na zginanie, rozciąganie przy rozłupywaniu, a także charakterystykę porów powietrznych.
Zespół Diagnostyki Nawierzchni
Realizuje badania diagnostyczne nawierzchni drogowych bitumicznych i betonowych w zakresie cech eksploatacyjnych. Bada oznakowanie poziome i pionowe pod względem widzialności i odblaskowości. Prowadzi także badania nośności i zagęszczenia podłoża i warstw konstrukcyjnych, rozpoznania konstrukcji nawierzchni, m.in.: równość podłużna (IRI), pomiar retroreflektometrem współczynnika odblasku, modułu odkształcenia (VSS).
Nowoczesne laboratoria GDDKiA
Studenci PŚ poznali nie tylko zakres badań, jakie wykonują pracownicy laboratorium, ale również nowoczesny sprzęt badawczy. Laboratoria drogowe GDDKiA są w stanie zbadać prawie każdy rodzaj i jakość zastosowanego na budowie materiału – zaczynając od najdrobniejszych pyłów, piasków, kruszyw, cementów, asfaltów przez betony, mieszanki mineralno-asfaltowe, a kończąc na gotowym produkcie – drodze i jej właściwościach.
Jakość przede wszystkim
Na każdym etapie realizacji inwestycji Laboratorium GDDKiA sprawdza, czy droga jest budowana przez wykonawców zgodnie z normami jakościowymi wskazanymi w projektach i obowiązujących przepisach oraz specyfikacjach technicznych. Badania przechodzą wszystkie nowo budowane, przebudowywane i remontowane drogi krajowe w ramach obowiązującego w GDDKiA systemu monitorowania jakości.