REKLAMA
Budownictwo Energetyka Wiadomości
2 Minuty czytania

System energetyczny lotniska CPK

Spółka CPK jest w zaawansowanej fazie odbiorów projektu budowlanego nowego terminala pasażerskiego. Jedną z kluczowych kwestii jest zasilanie portu lotniczego, które zostało pomyślane w ten sposób, by nie dopuścić do sytuacji, w której z powodu pożaru podstacji energetycznej port lotniczy zostałby wyłączony z użytkowania.

Grafika: CPK, www.cpk.pl

W zakresie budowy terminala i dworca kolejowego, spółka dysponuje już projektem budowlanym przygotowanym przez master architekta, czyli konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold, który znajduje się w ostatniej fazie odbiorów. Trwa projektowanie dróg startowych, kołowania i innych dróg przylotniskowych, a jego wykonawcą jest firma Dar z Grupy Sidara. Ukończono również projekt budynków Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, a także trwają prace nad projektem wieży kontroli ruchu lotniczego oraz Centrum Kontroli Operacji Lotniczych (AOCC). Trwa również projektowanie zasilania docelowego dla Lotniska CPK z krajowej sieci elektroenergetycznej.

Priorytetową kwestią podczas tego procesu jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. W przypadku Lotniska CPK mamy do czynienia z pełną redundancją zasilania (czyli zdublowaniem systemów poprzez zastosowanie dodatkowych elementów, które zwiększają jego niezawodność i bezpieczeństwo).

Zasilanie Lotniska CPK będzie realizowane liniami 110 kV przyłączonymi do dwóch niezależnych głównych punktów zasilających (GPZ) należących do różnych zarządców sieci elektroenergetycznych: Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE) i Polskiej Grupy Energetycznej (PGE).

Na obszarze lotniska zostaną wybudowane cztery rozdzielcze punkty zasilania (RPZ) o parametrach 110kV/15kV. Poszczególne podstacje zostaną zasilone z sieci 15 kV.

Infrastruktura krytyczna lotniska będzie zasilana z dwóch niezależnych RPZ, co będzie skutkować wysoką pewnością działania.

Sieć elektroenergetyczna lotniska będzie pracować w reżimie rezerwy ukrytej, co oznacza, że w przypadku utraty zasilania z jednego kierunku – czyli od PSE lub PGE – drugi z nich zapewni w pełni poprawne funkcjonowanie całego lotniska. Główne obiekty infrastruktury elektroenergetycznej zostaną wyposażone w systemy: detekcji pożarów i gaszenia gazem, dzięki czemu każdy potencjalny pożar powinien zostać zidentyfikowany i zneutralizowany w początkowej fazie.

Ponadto sieć elektroenergetyczna lotniska będzie wyposażona w system SCADA, który odpowiada za sterowanie pracą urządzeń elektroenergetycznych i monitorowanie ich stanu, co dodatkowo podniesie poziom bezpieczeństwa. Przyjęty w spółce kierunek prac projektowych daje gwarancje, że awaria jednego z elementów systemu lub zdarzenie takie jak miało miejsce w ostatnich dniach na Heathrow, nie zakłócą bezpieczeństwa operacyjnego Lotniska CPK.

W procesie projektowania Lotniska CPK przeanalizowane i wyeliminowane zostały scenariusze, w których infrastruktura lotniskowa jest zasilana z jednej podstacji elektrycznej, co mogłoby narazić lotnisko na ryzyko paraliżu w razie wystąpienia zdarzenia losowego lub sabotażu.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA