REKLAMA
Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

Szlifowanie torów na trasach z Trójmiasta do Warszawy i Bydgoszczy

Kolejarze prowadzą prace utrzymaniowe na liniach kolejowych w województwie pomorskim, które zapewniają sprawne i komfortowe podróże koleją. W ostatnich miesiącach specjalna maszyna szlifowała tory na trasach z Gdańska w kierunku Warszawy i Bydgoszczy.

Zdjęcie: Krzysztof Piotrowski, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, www.plk-sa.pl

PLK dba o dobre parametry podróży na ważnych liniach kolejowych, łączących Trójmiasto z Bydgoszczą przez Tczew (linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory – Tczew) oraz z Warszawą (linia kolejowa nr 9 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny). W ostatnich miesiącach na dwutorowych trasach pracowała specjalna maszyna Speno. To pociąg o masie około 270 ton i długości 80 metrów, którego głównym zadaniem jest szlifowanie szyn, aby przywrócić ich kształt i usunąć ewentualne wady spowodowane przejazdami pociągów. Speno bada powierzchnię szyn, po czym szlifuje ją specjalnymi kamieniami ściernymi, wywołując charakterystyczne iskry. Co warte podkreślenia, nacisk i kąt pracy kamieni szlifujących określany jest z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. Maszyna pracuje głównie nocą, aby nie ograniczać ruchu pociągów.

Jesienią 2024 r. pociąg Speno pojawił się na blisko 50 km trasie Tczew – Twarda Góra, szlifując prawie 85 km pojedynczego toru oraz na 85 km trasie Prabuty – Tczew – Gdańsk Główny, szlifując łącznie ponad 110 km obu torów oraz 136 rozjazdów. Dzięki realizacji zakończonych w lutym 2025 r. prac, pociągi pasażerskie nadal mogą w niektórych lokalizacjach osiągać prędkość do 200 km/h. Co istotne, szlifowanie szyn ogranicza wpływ kolei na bezpośrednie sąsiedztwo, ponieważ pociągi jeżdżą dużo ciszej. Wartość prac to ponad 8 mln zł netto.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA