Archeologia S5 – badania na 128 km inwestycji
Prace archeologiczne prowadzone były w latach 2017–2023 podczas realizacji drogi ekspresowej S5 na odcinku Nowe Marzy – granica województw kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego o długości 128 km. Inwestycja została podzielona na siedem odcinków realizacyjnych, a badania trwały do jej zakończenia.
Nadzór nad wykopaliskami sprawował Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków, przy współpracy z Narodowym Instytutem Dziedzictwa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jako inwestor monitorowała zarówno przebieg prac terenowych, jak i jakość opracowania ich wyników.
Znaleziska od epoki kamienia po czasy współczesne
Podobnie jak w przypadku wcześniejszych inwestycji drogowych w regionie, m.in. budowy autostrady A1, badania archeologiczne ukazały ślady aktywności ludzkiej na przestrzeni kilku tysięcy lat. Odkrycia obejmują okres od neolitu, przez epokę brązu i żelaza, czas wpływów rzymskich, aż po ślady II wojny światowej.
Do najciekawszych znalezisk należą:
- XVIII-wieczna tablica nagrobna z nieczynnego cmentarza ewangelickiego we Wiągu, obecnie prezentowana w lapidarium,
- srebrna bransoleta z III w. n.e. znaleziona na cmentarzysku w Niewieścinie,
- relikty domostw neolitycznych z ok. 5000 r. p.n.e. odkryte w Jaroszewie,
- ornamentowana szpila z brązu z ok. 2000 r. p.n.e. znaleziona w Grochowiskach Księżych,
- średniowieczna ostroga żelazna z ziemianki w Kruszynie.
Dziedzictwo archeologiczne na trasie S5
Zakrojone na szeroką skalę badania archeologiczne, towarzyszące budowie drogi ekspresowej S5, zaowocowały nie tylko realizacją infrastrukturalnej inwestycji, ale także znaczącym poszerzeniem wiedzy o historii tego obszaru. Odkrycia potwierdzają wielowiekową ciągłość osadnictwa i bogactwo kulturowe ziem kujawsko-pomorskich.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
