Tarcze TBM Krystyna i Elisabetta na Bemowie
W nocy, z 14 na 15 maja rozpoczął się transport 650-tonowych tarcz TBM Krystyna i Elisabetta. Niebawem rozpoczną one prace przy drążeniu tuneli dla pociągów metra na warszawskim Bemowie.
Po wydrążeniu tuneli centralnego odcinka linii M2 oraz odcinków na Targówku i Woli cztery warszawskie tarcze TBM o masie ponad 650 ton, długości niemal 100 metrów i średnicy ponad 6 metra każda, podzielone zostały na mniejsze elementy. Składowane były w fabryce tubingów przy ul. Marywilskiej. Tarcze TBM Anna i Maria są już na odcinku wschodnim M2, gdzie TBM Maria rozpoczęła drążenie tunelu ze stacji Bródno w kierunku stacji Trocka.
W nocy z 14 na 15 maja rozpoczęły się transporty tarcz na stację Powstańców Śląskich. Montaż tarcz będzie prowadzony na placu budowy, a następnie tarcze zostaną opuszczone do szybu startowego, zlokalizowanego w miejscu, gdzie w przyszłości znajdować się będą tory odstawcze za częścią pasażerską stacji Powstańców Śląskich.
W ciągu tygodnia, nocami, kolejne elementy tarcz TBM będą przewożone transportem specjalnym na plac budowy.
Długość tuneli zachodniego odcinka drugiej linii metra to: 1369 m – tunel lewy, 1366 m – tunel prawy. Tarcze TBM będą więc miały do ułożenia 1824 prefabrykowanych pierścieni po 1,5 metra każdy. Maszyny skrawające od momentu uruchomienia będą pracowały 24 godziny na dobę. Jedynym warunkiem dla zatrzymania pracy jest problem z napotkanym podłożem lub z samą maszyną czy też wymiana ostrzy tnących. Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jednak jej pracę nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych.
Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z dwóch i pół kilometra tuneli oraz stacji Ulrychów (C05) i Powstańców Śląskich (C04). Wykonawca na zrealizowanie projektu wartego 959 249 940 zł ma czas do listopada 2021 r. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie