Rozwój portu w Gdańsku wymaga sprawnego transportu towarów koleją. Nowa inwestycja PLK pozwoli zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo przewozów, a jednocześnie ograniczy ruch ciężarowy na drogach. Dzięki temu więcej ładunków trafi na tory, co oznacza mniejsze obciążenie środowiska.
Przetarg na budowę toru kolejowego do portu w Gdańsku
Postępowanie przetargowe obejmuje zadanie „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew – Gdynia: odc. Pszczółki – Pruszcz Gdański”. Kluczowym elementem inwestycji będzie budowa czwartego toru, który utworzy 4-torowy układ na tym odcinku linii nr 260 Zajączkowo Tczewskie – Pruszcz Gdański.
Nowy układ pozwoli odseparować ruch towarowy i aglomeracyjny od połączeń dalekobieżnych. Dzięki temu możliwe będzie przygotowanie lepszej oferty pasażerskiej, poprawa płynności ruchu oraz zwiększenie dostępności komunikacyjnej Trójmiasta.
Modernizacja przystanków i systemu sterowania ruchem
Inwestycja zakłada także przebudowę peronów nr 2 na przystankach Skowarcz, Różyny i Cieplewo, które zostaną dostosowane do obsługi podróżnych z obu stron. Nowy tor oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym, w tym system ERTMS, będą przystosowane do prowadzenia pociągów z prędkością do 200 km/h.
Harmonogram i finansowanie inwestycji
Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w I kwartale 2026 r., natomiast realizacja robót budowlanych przewidziana została na lata 2028–2030. Wartość inwestycji szacowana jest na ponad 180 mln zł netto i zostanie w całości pokryta ze środków budżetu państwa.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
