REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Towary jeżdżą po nowych torach z Legnicy do Lublina

Od 27 lutego pociągi towarowe jeżdżą na trasie z Legnicy do Lubina. To efekt przeprowadzonych prac na linii kolejowej Legnica – Rudna Gwizdanów. Wartość inwestycji to ponad 243 mln zł brutto.

Zdjęcie: PKP PLK
Zdjęcie: PKP PLK
Na trasie Legnica – Rudna Gwizdanów ukończono zasadnicze prace na odcinku ponad 22 km z Legnicy do Lubina. Od środy, 27 lutego możliwy jest przejazd pociągów towarowych. Docelowo po nowych torach pojadą one nawet 80 km/h. Efektywny transport towarowy jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw i rozwoju gospodarczego Zagłębia Miedziowego.

Modernizacja linii obejmuje tory, rozjazdy, sieć trakcyjną i systemy teletechniczne. Na 40-kilometrowym odcinku z Legnicy do Rudnej Gwizdanowa przebudowywanych jest 65 obiektów inżynieryjnych – między innymi 35 przepustów pod torami, 12 wiaduktów kolejowych, 6 mostów i 7 wiaduktów drogowych. W Koźlicach będzie nowy wiadukt. Modernizacja 16 przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa. O skali przedsięwzięcia świadczy ilość już wykorzystanych materiałów. To m.in.: 95 km szyn, ponad 75 tys. podkładów i 339 słupów trakcyjnych.

Dla pasażerów szczególnie ważne jest, iż PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ułatwią i zwiększą dostęp do kolei. Prace obejmują stacje Raszówka, Lubin, Rudna Gwizdanów i przystanki Rzeszotary, Gorzelin, Chróstnik, Koźlice, Rynarcice, Rudna Miasto. Perony budowane są w nowym standardzie, a ich wysokość ułatwi wsiadanie do pociągów. Zaplanowano wiaty, ławki, nowe oświetlenie oraz informacje dla pasażerów. W ramach projektu planowany jest nowy przystanek Lubin Stadion.

Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością do 120 km/h. Będzie atrakcyjny czas przejazdu pociągiem z Rudnej Gwizdanów i Lubina do Legnicy i Wrocławia.

Linia kolejowa nr 289 Legnica – Rudna Gwizdanów jest „łącznikiem” między magistralą E30 z Medyki do Zgorzelca (od wschodniej do zachodniej granicy Polski) a linią kolejową nr 273 (tzw. Nadodrzanką) z Wrocławia do Szczecina. Inwestycja usprawni kolejowy ruch towarowy w południowo – zachodniej części Polski.

Rekordowe inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. (blisko 70 mld zł w ramach Krajowego Programu Kolejowego) łączą się ze wzrostem liczby podróżnych. Nowe oferty kolejowe przyciągają pasażerów, którzy chcą wykorzystywać ten transport w codziennych podróżach do pracy, na uczelnię czy do szkoły. W tym roku dołączą do nich mieszkańcy Zagłębia Miedziowego.

Wartość inwestycji wynosi ponad 243 mln zł brutto, z czego ponad 122 mln zł pochodzić będzie ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Tekst i zdjęcie: Mirosław Siemienic, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA