![Zdjęcie: Trakcja PRKiI](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Czerwiec/06.06/_resampled/ResizedImage600384-Trakcja.png)
Komisja składająca się z przedstawicieli m.in.: Stacji Muzeum, PKP PLK, Trakcji PRKiI oraz konserwatora zabytków przez blisko 2 tygodnie nadzorowała ostatnie prace przygotowawcze. Bezpieczne przemieszczenie parowozów, wagonów i pozostałych jednostek zostało poprzedzone diagnostyką i konserwacją wielu mechanizmów. Dokonano m.in. udrożnienia kanałów smarnych zestawów kołowych i wiązarów środkiem penetrującym, oczyszczono i odrdzewiono lub poluzowano na gorąco śruby mocujące przeciw-korby, panewki korbowe czy wiązarowe. W tym celu zużyto około 300 litrów nafty, smarów i olejów. Przygotowanie infrastruktury wymagało zabezpieczenia części starych ramp oraz wzmocnienia torów specjalnymi klamrami.
![Zdjęcie: Trakcja PRKiI](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Czerwiec/06.06/_resampled/ResizedImage600399-Trakcja2.png)
Do najcenniejszych eksponatów na Stacji Muzeum należą m.in.:
– Pu 29-3 – największy parowóz pospieszny zbudowany w Polsce przed II wojną światową – wyprodukowano tylko 3 takie egzemplarze, z czego po wojnie do Polski wrócił tylko jeden,
– Tkb3 – najstarszy parowóz w zbiorach Stacji Muzeum – wyprodukowany w 1880 r., będący jednocześnie najstarszym fizycznie istniejącym egzemplarzem parowozu wyprodukowanym przez firmę Hohenzollern,
– OKa1-1 – jedyny zachowany egzemplarz parowozu tego typu w Europie.
Dzięki świetnie przygotowanej operacji, proces relokacji zabytków został zrealizowany w ciągu zaledwie 8 godzin. Łączna długość taboru wyniosła ponad 0,5 km, zaś waga przekroczyła 2 tysiące ton.
Tekst i zdjęcia: Robert Kuczyński, Trakcja PRKiI S.A.