REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
2 Minuty czytania

Tramwaje do Wilanowa – rok od uruchomienia nowej trasy

Minął rok od momentu, gdy tramwaje wróciły do Wilanowa. Uruchomiona 29 października 2024 r. trasa o długości 6,5 km stała się jednym z najważniejszych projektów komunikacyjnych Warszawy ostatnich lat. W ciągu pierwszych dwunastu miesięcy z linii do Wilanowa skorzystało łącznie 20 mln pasażerów.

Tramwaje do Wilanowa – rok od uruchomienia trasy
Zdjęcie: ZTM w Warszawie, www.ztm.waw.pl
Spis treści

Nowa trasa tramwajowa do Wilanowa – największa inwestycja komunikacyjna stolicy

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa była jednym z kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych Warszawy. Oprócz torowiska powstały nowe instalacje podziemne, jezdnie, chodniki oraz drogi rowerowe. Licząca około 6,5 km trasa biegnie przez ul. Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej, łącząc centrum miasta z południowymi dzielnicami.

To najdłuższy odcinek tramwajowy oddany do użytku w stolicy od lat 50. XX wieku, a także jeden z najdłuższych tego typu projektów w kraju.

Trzy linie tramwajowe obsługujące trasę do Wilanowa

Pierwszy tramwaj z pasażerami dotarł do terminala Miasteczko Wilanów 29 października 2024 r. o godz. 4:30. Obecnie trasę obsługują trzy linie:

  • 14 – Wilanów – Politechnika – Ochota,
  • 16 – Wilanów – Marszałkowska – Piaski,
  • 19 – Stegny – Dworzec Centralny – Bielany (od czerwca 2025 r.).

Miliony pasażerów w ciągu roku

W pierwszym roku funkcjonowania trasę do Wilanowa wybrało łącznie 20 mln pasażerów – po 10 mln w każdym półroczu. Największe natężenie ruchu odnotowano na odcinku Miasteczko Wilanów – Goworka, z którego skorzystało 8,4 mln osób.

Siedem z dziesięciu najpopularniejszych przystanków w stolicy znajduje się właśnie na nowym odcinku: Dolna (966 tys. pasażerów), Goworka (898 tys.), św. Bonifacego (880 tys.), a także Nałęczowska, Miasteczko Wilanów, Oś KrólewskaMangalia. Największym węzłem pozostaje Centrum – 1,5 mln wejść rocznie.

Największym zainteresowaniem cieszy się linia 16, z której skorzystało 14,2 mln pasażerów, w tym 6,4 mln na nowym odcinku. Linia 14 przewiozła 3,4 mln osób, a 19 – 2,5 mln.

Nowoczesna zajezdnia R5 na Annopolu

Uruchomienie trasy do Wilanowa zbiegło się z otwarciem zajezdni tramwajowej R5 na Annopolu – jednej z najnowocześniejszych w kraju. Obiekt o powierzchni 12 ha obejmuje 16 km torów, 100 zwrotnic i 14 budynków serwisowych. Hala postojowa mieści 152 tramwaje, a system sterowania automatycznie ustawia zwrotnice i semafory.

Obecnie zajezdnia obsługuje 93 tramwaje, z których 60 codziennie kursuje na liniach. Zatrudnionych jest 340 osób, w tym 204 motorniczych. W grudniu planowane jest zwiększenie liczby pojazdów. Zajezdnia R5 przygotowywana jest do obsługi kolejnych tras, m.in. w kierunku Zielonej Białołęki.

Finisz prac drogowych i zielone otoczenie trasy

Zasadnicze roboty drogowe wzdłuż trasy zostały zakończone – jezdnie mają już docelowy przekrój, a wykonawcy kończą prace przy chodnikach, drogach rowerowych i zieleni. Trwa również przygotowanie do uruchomienia torowisk autobusowo-tramwajowych (TTA) oraz dostosowanie sygnalizacji świetlnej.

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie podpisał umowę z firmą Efekt na przebudowę chodników i dróg rowerowych pomiędzy ul. Dolną a al. Wilanowską. Wartość kontraktu wynosi ponad 6,5 mln zł, a czas realizacji to trzy miesiące.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.